Analysis on the Current status of e-Learning among Pre-Service Teachers

예비교사의 이러닝 인식 및 사용 교수·학습 전략 실태 분석

  • 이옥화 (충북대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 조미헌 (청주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2004.08.28
  • Accepted : 2004.11.08
  • Published : 2004.11.30

Abstract

It is important to understand how pre-service teachers perceive e-learning because their prior-experience with e-learning will have a great impact on their teaching after the graduation. Pre-service teachers (401 students) with cyber learning experience, which is a form of e-learning, were selected in 2004 in May and June. Survey was conducted regarding the instructional experience (working hours, tasks and evaluation, satisfaction about cyber learning and its academic achievement, difficulties and suggestions) and instructional methods (instructional activities, frequencies of interaction, strategies of interaction, collaborative activities, behaviors in the group instructional activities for knowledge development). The results are pre-service teachers tent to spend similar v slightly less working hours for cyber learning, similar or slightly less satisfaction level for the instruction and the academic achievement. It was interesting that female students were more negative than males students, considering female students have been more active in online discussion traditionally. Logical presentation of contents and instructional strategies for the cyber learning were the most wanting suggestions. E-mails and BBS for reference materials were the two most used functions in the online learning. The amount and types of tasks were satisfactory. Students did not interact freely during the group activities, they reported they did not learn much through the group activity. During the group work, they consider they do their roles with responsibility while they have slightly negative responses toward other members' contribution in the group activity. Off line meeting is strongly suggested.

예비교사들의 이러닝 학습 경험은 이들이 졸업 후 이러닝을 학교 현장에 도입하는데 지대한 영향을 미치게 되므로 예비교사들의 이러닝 학습 실태를 파악하는 것은 중요하다. 이러닝의 특수 형태인 사이버 학습의 경험이 있는 전국의 예비 교사들(401명)을 대상으로 2001년도 5월과 6월에 이러닝에 관한 참여 실태를 조사 분석하였다. 설문 조사는 사이버교육 관련 일반 경험(학습 시간, 과제 및 평가, 만족도 및 학습 효과, 불편 사항, 개선 사항)과 사이버교육 관련 교수 학습 방법(교수 학습 활동, 상호작용 빈도, 상호작용 촉진을 위한 학습 전략 사회적 관계 형성, 협동학습 활동, 그룹별 학습 활동, 지식 구축과 관련된 교수학습 활동)으로 나누어 이루어졌다. 실태분석 결과, 예비교사들은 사이버 수업에 대해 전통적인 학습과 비슷하거나 다소 낮게 만족하고 느끼고 있으며, 학습 효과도 거의 비슷하거나 다소 낮게 느낀다. 특이하게 여학생이 남학생에 비해 더 부정적이었다. 학습 내용의 논리적인 제시와 사이버 상에 맞는 학습 방법의 제시를 가장 큰 개선 사항으로 보았다. 이 메일과 자료실은 학생들이 가장 많이 사용하는 이러닝 환경의 기능이었다. 온라인상에서의 과제의 성격이나 양에 학생들은 만족하고 있으나, 협동학습 방법으로 많이 사용되는 온라인에서의 그룹 활동을 통해서는 자유로운 상호작용이 잘 안되고, 협동학습을 통해 많이 배웠다고 보지 않는다. 협동 학습을 하는 동안 학생들은 자신의 활동은 긍정적으로 보았으나, 다른 학습자의 참여는 부정적으로 보는 경향이 있다. 학생들은 주 1회의 상호작용을 가끔이라고 느끼고 있어 교수들의 부담감을 줄이고 상호작용을 높이는 기술적 지원을 제공해야 한다. 오프라인 미팅을 적극 권장하고 여러 가지 형태로 사회적 소속감을 느끼게 해 주어야 한다.

Keywords