A Study on Effective Operation Methods of Computer Subject in Middle School Curriculum

중학교 컴퓨터 교과의 효율적인 운영방법에 관한 연구

  • Received : 2004.08.17
  • Accepted : 2004.09.10
  • Published : 2004.11.30

Abstract

It has been increased the importance of computer education for the knowledge information society. However day by day. But computer education is currently operated with elective subjects in discretion action scope in a middle school. These operation of elective subjects brings a tended to neglect computer course, and inappropriate class number operated from this operation deteriorates reality and efficacy of computer education. Therefore, this paper compared and analyzed various operation methods of elective subjects that have been currently operated and grasped various problems to appear according to operation methods. When computer subject is operated using results from analyzing these problems, we find the most suitable way and provide sufficient references to operate computer subject in school education.

지식 정보화 사회에 컴퓨터 교육은 날로 그 중요성이 증대되어 왔다. 그러나 현재 중학교에서 컴퓨터교육은 재량활동 영역의 선택과목으로 운영되고 있다. 이러한 선택운영은 컴퓨터 교과의 경시 풍조를 가져오고, 이러한 운영으로 인한 부적절한 수업시수는 컴퓨터 교육의 현실성과 실효성을 떨어뜨리고 있다. 따라서 본 논문에서는 현재 운영되고 있는 다양한 형태의 선택 과목 운영 방법들을 비교 분석하고, 운영방식에 따라 나타나는 여러 가지 문제점을 파악하였다. 이러한 문제점을 분석하여 컴퓨터과목을 운영할 때 가장 적합한 방법을 찾아내고 학교교육에서 컴퓨터과목이 효율적으로 운영될 수 있는 방안을 제안하고자 한다.

Keywords