Types and Characteristics of the Baekje Costume Focusing on the Related Relics and Remains

유물을 통해 본 백제 복식의 유형과 특성

  • Kwon, Young-Suk (Dept. of Clothing & Textiles, Pusan National University) ;
  • Lee, Joo-Young (Dept. of Clothing & Textiles, Pusan National University)
  • Received : 2004.05.13
  • Published : 2004.10.31

Abstract

The purpose of this study is to investigate the historical background and basic composition of costume of the Baekje period. Main official hats of Baekje include the transformed hat, jougwan and daeryun-style ipsikgwan. Daeryun-style ipsikgwan employed chowha shape in most cases, symbolizing good auspice under the harmony of the male and female principles. Main types of costume of the Baekje period are po, yu, go and sang. The king, governmental officials and the common people all put on po of jikryeong gyoim style. Yu' is classified into two styles, chaksu with the narrow sleeve and daesu with the broad one. 'Go' has two styles, gunggo and gwango. The former is narrow in the breadth of the trouser and the latter, wide. 'Sang' is classified into various style according to whether it contains stripes of many colors, thin wrinkles or thick wrinkles. For the decoration of official hat used in the period of the Three Kingdoms, Baekje employed chowha in shape, Kokuryo, chowha and joik and Shilla, joik. In Baekje, rhythmic patterns of flame were applied to official hats, presenting brilliance. In Shilla, shaking geumyeongrak was used for official hats to show movement. In Kokuryo, such hats used flapping feathers, symbolizing dynamic power. Most necklaces and bracelets of the Baekje period were simple and plain.

Keywords

References

  1. 국립경주박물관 (2001) 新羅黃金. p.18,246,250,252
  2. 국립부여박물관 (1996) 백제금동대향로와 창왕명석조사리감. p.21
  3. 권영숙 (2002) 고대복식과 직물. 강좌한국고대사제6권, (재)가락국사적개발연구원, pp.381-389
  4. 권태원 (1972) 百濟服飾에 關한 考察, 백제연구, 3, 157
  5. 김동욱 (1985) 百濟의 服飾. 百濟文化開發硏究院, pp.59-73
  6. 김소현 (2003) 실크로드의 복식-호복. p.192,199,256
  7. 국립민속박물관 (2003) 생활 속에 담긴 우리옷의 발자취. p.21
  8. 문화관광부.한국복식문화 2000년 조직위원회 (2001) 우리옷이천년. 미술문화, p.10
  9. 서울대학교출판부(2000) 북한의 문화재와 문화유적II. p.260,271
  10. 손경자 (1995) '中國服飾 5000年(上)'. 경춘사, 서울, p.119
  11. 박선희 (2002) '한국고대복식 그 원형과 정체'. 지식산업사, 서울, pp.232-236
  12. 유송옥.안소영 (2000) 金銅龍鳳蓬萊山香爐에 나타난 백제 복식 소찰. 성균관대학교 생활과학연구소 생활과학, 3, 164,172,173
  13. 유희경 (1981) '한국복식문화사'. 교문사, 서울, p.55,57
  14. 유희경 (1991) 百濟의 冠飾考. 복식, 17, p.22-25
  15. 유희경.김문자 (1998) '한국복식문화사'. 교문사, 서울, p.13,43
  16. 윤내현 (1998) '한국 열국사 연구'. 지식산업사, 서울, pp.178-191
  17. 윤세영 (1991) 武寧王陵出土 冠飾에 關하여. 百濟文化, 第21輯, 공주대학교 백제문화연구소, pp.132-133
  18. 이경자.홍나영.장숙환 (2003) '우리옷과 장신구'. 열화당, 서울, p.12
  19. 이남석 (1990) 百濟 冠찰制. 百濟文化 第20輯, 공주대학교 백제문화연구소, pp.8-10, 15-17
  20. 이혜자 (2003) 백제의 관식과 장신구. 백제다례재현학술세미나, (사)한국다도협회전남지부, p.61
  21. 장인성 (2003) 백제금동대향로의 기능과 상징적 의미. 백제다례재현학술세미나, (사)한국다도협회전남지부, pp.11-12
  22. 임명미 (1992) '몽고복식'. 경춘사, 서울, p.37
  23. 장훈 저.노승혁 옮김 (1999) 중국미술서 101장면. pp.78-81
  24. 황능복.진연연 (1995) 中國服裝史. 中國旅遊出版社, 北京, p.97
  25. <<舊唐書>> 券一百九十九 上 列傳 第一百十九 上 東夷 百濟條
  26. <<南史>> 券七十九 列傳 第六十九 夷貊下 百濟條
  27. <<唐書>> 券一百九十九 上 列傳 第一百四十九 上 東夷 百濟國條
  28. <<北史>> 券九十四 列傳 第八十二 百濟條
  29. <<三國史記>> 券二十四 百濟本紀 第二 古爾王 27年條
  30. <<三國史記>> 券二十四 百濟本紀 第二 古爾王 28年條
  31. <<三國史記>> 券第三十三 雜志 第2 色服 唐書
  32. <<三國史記>> 券第三十三 雜志 第2 色服 北史
  33. <<三國史記>> 券第三十三 雜志 第2 色服 隋書
  34. <<三國史記>> 券第三十三 雜志 第2 色服 通典
  35. <<三國史記>> 雜志 百濟樂
  36. <<隋書>> 券八十一 列傳 第四十六 東夷 百濟條
  37. <<新唐書>> 券二百二十 列傳 第一百四十五 東夷 百濟條
  38. <<梁書>> 券五十四 列傳 第四十八 諸夷 百濟條
  39. <<魏書>> 券一百 列傳 第八十八 百濟國條
  40. <<周書>> 券四十九 列傳 第四十一 異城上 百濟條
  41. <<通典>> 百濟條