Abstract
The purpose of this study was to classify types of preconception about the motion of the moon held by middle school students and find out how the lesson applying cognitive conflict instructional model changes their conceptual view of the motion of the moon. A quantitative study was first conducted with 48 ninth graders and then followed by a qualitative study. In the qualitative study, male and female students were organized into groups of five and ten respectively. Students were instructed to observe the motion of the moon about for a month and at the same time were taught via the cognitive conflict instructional model for three class periods. Data were collected from interviews and a questionnaire evaluating the degree of concept development that each student showed. A majority of students were found to hold misconceptions formed from elementary school programs on the motion of the moon. Further, students showed lack of scientific ability to interpret the phenomena of the moon. This study showed that the cognitive conflict instructional model was effective for students to make progress regarding their conceptual views of the motion of the moon. However, it was observed that misconceptions by students may possibly occur when two dimensional figures or miniatures were used.
본 연구는 중학생들의 달의 운동에 대한 선개념의 유형을 파악하고, 인지갈등 수업모형을 적용한 수업이 달의 운동 개념을 어떻게 변화시키는지를 알아보는데 목적이 있다 이를 위해 중학교 3학년 48명을 대상으로 양적연구를 하였고, 이들 중 남 ${\cdot}$ 녀 각 5명씩, 10명을 선정하여 질적연구를 하였다. 주요 활동은 약 한 달 동안 달 관측 활동을 실시하고 3차시의 인지갈등 수업모형에 따른 수업을 전개하였다. 달의 운동 개념 수준 변화를 알아보기 위하여 달의 운동개념 수준 검사지와 면담 평가지를 개발하여 투입하였다. 그 결과, 중학생들은 초등학교에서 학습한 달의 운동 개념에 대해 많은 오개념을 가지고 있었다. 특히 달의 운동과 관련된 현상에 대한 과학적인 해석 능력이 매우 부족하였다. 인지갈등 수업모형의 적용은 달의 운동 개념을 발전시키는데 매우 효과적이었다. 그러나 학생들의 활동 중 평면적인 그림이나 축소된 모형이 달의 운동 개념을 해석함에 있어 또 다른 오개념을 유발하고 있음을 발견하였다.