Journal of the Korean association of regional geographers (한국지역지리학회지)
- Volume 10 Issue 2
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- Pages.466-478
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- 2004
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- 1226-7392(pISSN)
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- 2586-1468(eISSN)
Localization of Text-development on Regional Learning in Social Studies
사회과 지역학습 교재개발의 지역적 적합화 연구 -경남 산청과 충남 서산의 지역학습을 사례로-
- Son, Il (School of Social Studies Education, Pusan National University) ;
- Jeon, Jong-Han (Department of Geography Education, Korea National University of Education)
- Published : 2004.06.30
Abstract
Regional learning in social studies has an important educational meaning in that it is a tabloid edition of social studies and it also satisfies the regionalization of national curriculum. Social studies in Korea have mainly been led by the social study curriculum of elementary school. But the local textbook which was currently used in elementary school is structured in a negative meaning of regionalization rather than positive one. It is suggested in this study that the regional learning of social studies in middle school should be pursued by the co-work of teachers and students. For this purpose, the theoretical and practical processes to develop the local textbook are compared between two distinctive localities such as Sancheong and Seosan. At first, the relative ratio among the six strands is decided to develop several themes for regional learning, considering the landscape, region-related discourses and ecological environments in each region. Secondly, several themes are extracted to organize the contents of local textbook in each region. Lastly, examples of content-organization are suggested in each region. The processes above are just an example of content-organization, not a fixed one. The process, themes extracted, and the content-organization for each region may be changed according to the school location, local situation, and the quality of classroom.
사회과 지역학습은 교육과정의 지역화에 부응하고 사회과의 축소판이자 영역 통합의 실험장이라는 점에서 중요한 교육적 의미를 갖는다. 우리나라의 사회과 지역학습은 초등사회과를 중심으로 발전해 왔으나, 현재 보급된 지역교과서는 전국적으로 획일적인 목차구성을 보이는 소극적 의미의 지역화에 머물고 있다. 본 연구에서는 중등학교의 지역학습이 초등사회과의 지역학습과 연계된다는 측면에서, 특히 교사-학생이 주도하는 보다 적극적 의미의 지역화를 지향해야 한다고 주장한다. 이를 위해 지역적 적합화를 위한 이론적 과정을 검토한 후, 서로 다른 지역적 성격을 가진 두 지역을 사례로 하여 지역적 적합화 과정을 비교, 검토하였다. 그리하여, 각 지역의 경관과 지역관련 담론, 생태 환경 특성이 스트랜드의 지역별 비중 조절에 고려되어야 한다는 점과, 이것을 바탕으로 주제 추출의 지역적 적합화 및 내용조직이 진행되어야 한다는 점을 보여주었다. 이러한 이론적 배경을 근거로 이 글의 후반부에서는 지역적으로 차별화된 주제 및 내용조직의 실제를 제시하였다.
Keywords