글로벌 사이버 공간에서 디지털 위치와 지리적 거리에 관한 연구

Dynamics of Digital Location and Geographical Distance on Cyberspace

  • 발행 : 2004.06.30

초록

인터넷의 확산과 함께 글로벌 커뮤니케이션을 가로막았던 경제적, 지리적 장벽은 정차 제거되고 있는 상황에서 인터넷을 이용한 국가간 정보교환에 대한 연구, 그리고 정보교환과 지리적 거리와의 상관성 등에 대한 연구는 충분히 이루어 지지 않은 형편이다. 본 연의 목적은 인터넷 상에서 각 국가가 지닌 사이버상의 디지털 위치에 대한 현황과 함께, 이것이 국가간 지리적 경계와 어떤 연관성이 있는가를 검토하는 것이다. 연구 결과에 따르면, 미국이 사이버 공간에서 가장 중심적인(central) 위치를 차지하는 것으로 나타났다. 다음으로 영국, 독일, 호주, 이태리, 프랑스, 캐나다, 일본, 중국이 준중심적인(semi-central) 국가들이었다. 주변적인(peripheral) 국가들은 우루과이, 룩셈부르그, 아람에밀레이트 등으로 나타났다. 둘째로 사이버 공간의 국가별 디지털 위치와 지리적 거리는 통계적으로 유의미한(significant) 상환관계를 보이지 않았다.

New communication and information technologies such as the Internet are space-adjusting technologies. The Internet changes the spatial proximity by improving the connections between people and organizations separated by geographical distance This paper examines the digital position of individual nation-states on a global cyberspace. The number of inter-domain hyperlinks embedded in websites for 47 nations was gathered using the AltaVista in 2001 Data were also obtained on the geographical distance among the nations. The results indicate that the u.s. is the most central nation on the global cyberspace, followed by the U.K., Germany, Australia, Canada, Italy, France, China and Japan. The most peripheral nations are Uruguay, Luxemburg, and UAE. It also examines the relationship between the digital positions of 47 nations and their physical locations. The results indicate that digital structure on the cyberspace is not significantly related to geographical distance among those nations.

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