The Educational Application of the Ecotour Resources in the Gumho-river Basin

금호강 유역 생태관광자원의 교육적 활용방안

  • Choe, Jae-Woo (Department of Geography Education, Catholic University of Daegu)
  • 최재우 (대구가톨릭대학교 사범대학 지리교육과)
  • Published : 2004.12.30

Abstract

This paper aims to explore the geographic characteristics of ecotour resources in Gumho-river basin and to study the educational application of ecotour resources. To grasp the characteristics of ecotour resources in Gurnho-basin, this research carried out a literature review about Gumho-river basin and arranged ecotour resources by different types. Ecotour resources are divided into geomorphic and geologic resources, plant communities, wildlife habitats, cultural and historical resources, regional events with eco-resources. The case studies of New Zealand present good examples of how to successfully use the ecotour goals as a educational applications to Korea. The ecotourism in Korea has not still achieved the real benefits which meet environmental conservation, regional economic advantages and educational effects. Thus, the ecotour programmes should be include entrance limitations, strict opening time schedules, natural trails, museums for study, boards for study, well trained information officers and guides organized by residents. In addition, the local residents prepare of winter programmes for sustainable economic advantages.

본 연구는 금호강 유역에 분포하는 생태관광자원의 지리적 특성을 밝히고, 생태관광자원의 교육적 활용방안을 모색하는 것이다. 금호강 유역이 생태관광자원을 파악하기 위해 금호강 유역에 관련된 여러 문헌들을 검토하여 생태관광자원을 유형별로 정리하였다. 생태관광자원은 지형 및 지질자원, 식물군락지, 야생동물서식지, 문화역사적 자원, 생태자원을 이용한 지역이벤트 등으로 구분하여 지역적 특성을 고찰하였다. 교육적 활용 방안은 뉴질랜드 생태관광의 실태를 참고하여 다음과 같이 제안한다. 생태관광은 지역주의의 주도적 활동으로 이루어져야 하며, 주민의 능력에 맞게 인원을 제한하여 보다 효과적인 교육이 이루어지도록 해야 하며, 생태자원을 효과적으로 관찰하기 위해 환경친화적인 탐방로와 생태학습관을 건립하고, 수준 높은 안내게시판을 설치하며, 계절에 관계없이 지속적인 활동이 이루어지도록 계절별로도 다양한 프로그램을 준비해야 하겠다.

Keywords