Torsional Behavior of the stringer on the Steel Railway Bridge due to Eccentric Loads

편심 하중에 의한 강철도교 세로보의 비틀림 거동

  • 김성남 (고려대학교 토목환경공학과) ;
  • 성익현 (한서대학교 토목공학과) ;
  • 김종헌 (고려대학교 토목환경공학과) ;
  • 강영종 (고려대학교 토목환경공학과)
  • Published : 2004.12.31

Abstract

The centroid of rail doesn't coincide with the centroid of stringer on target truss bridge. If there is no eccentricity on the bridge, bending stress works only. But in the real design and execution, not only bending stress works but also torsional stress does because of it's eccentricity. So this study evaluates how much the torsional stress by eccentricity effects joint members on the bridge. We investigate the possibility to control torsional stress if we model longitudinal bracing between stringers.

본 연구의 대상교량은 세로보와 레일의 중심선이 일치하지 않으며 편심거리가 존재한다. 편심이 존재하지 않는 설계-시공이라면 실제 세로보에서는 열차 하중에 의해 휨 응력만이 발생하게 된다. 그러나 실제 설계-시공 상에서는 세로보와 레일의 중심선이 일치하지 않고 이러한 세로보와 레일의 편심에 의해서 침목에 휨이 발생한다. 이에 따라 침목과 연결되어 있는 세로보에는 휨 응력뿐만 아니라 추가로 비틀림 응력도 발생하게 된다. 이러한 비틀림 응력이 세로보 절취부에 미치는 영향과 수직 브레이싱을 설치하였을 경우의 영향에 대해서 분석해 보도록 한다.

Keywords

References

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  3. 당산철교 하자 발생 점검 보고서 (92-96)
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  7. 철도건설 공사 표준 시방서 (1980), 철도청
  8. Santa Fe 보고서