과학에 대한 태도와 과학 성취도의 관계

Relationship between Attitudes Toward Science and Science Achievement

  • 발행 : 2004.04.30

초록

본 연구에서는 초등학교 6학년, 중학교 3학년, 고등학교 2학년을 대상으로 우리나라 학생들이 과학에 대하여 어떠한 태도를 가지고 있는지를 알아보았고, 과학에 대한 태도와 과학 성취도간의 상관 관계를 성별, 지역별, 성취수준별로 분석하였다. 연구 결과, 우리나라 학생들은 과학에 대하여 긍정적인 태도를 가지고 있기는 하나 그 정도가 매우 약했으며, 초등학생보다 중 고등학생들의 과학에 대한 태도가 덜 긍적적이었다. 또한, 모든 학교급에서 남학생들이 여학생들보다 과학에 대하여 좀 더 긍정적인 태도를 가지고 있었고, 지역간에도 과학에 대한 태도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 과학에 대한 태도와 성취도간의 상관 관계는 중학생들의 경우에 가장 높았으며, 고등학교, 초등학교의 순서로 높았다. 또한, 초등학교의 경우에는 남학생들의 과학에 대한 태도와 성취도간의 상관 관계가 컸으며, 고등학교의 경우에는 여학생들의 상관 관계가 더 큰 것으로 나타났다. 과학 성취 수준에 따른 과학에 대한 태도와 성취도와의 상관 관계는 과학 성취도가 높은 집단에서 가장 크게 나타났다.

The purposes of the study were to examine students' attitudes toward science and to investigate the relationship between attitudes toward and achievement in science. In order to achieve the purposes, the data collected from the National Assessment of Educational Achievement in 2001 were analyzed in this study. Approximately 1% of students within the entire population of the Grades 6, 9, 10 were randomly selected for the National Assessment of Educational Achievement in 2001. Students at all grade levels had slightly positive attitudes toward science. Positive attitudes toward science were higher at elementary level. Male students had more positive attitudes than female students and the difference in attitudes between male and female students was statistically significant. Also, there were significant differences in students' attitudes toward science among regions including Seoul, metropolitan city, small city and town. In addition, achievement in science was significantly and positively related to attitudes toward science, that is, the higher the students achieved, the more positive their attitudes toward science.

키워드

참고문헌

  1. 교육부(2000). 고등학교 교육과정 해설
  2. 김효남, 정완호, 정진우, 양일호, 김영신(1999). 초.중.고 학생들의 과학 정의적 특성 추이 분석을 위한 종단적 연구. 한국과학교육학회지, 19(2), 194-203
  3. 노태희, 최용남(1996). 초.중.고 학생들의 과학 수업 환경 인식 및 태도와의 관계성 조사. 한국과학교육학회지, 16(2), 217-225
  4. 안계원, 정영란(1996). 중학생의 과학에 관련된 태도, 과학성적, 과학 탐구능력,과학교사의 과학에 대한 태도의 상관 관계. 한국과학교육학회지, 16(4), 410-416
  5. 이경훈(1998). 고등학생의 과학에 관련된 태도와 과학 성취도와의 관계. 한국과학교육학회지, 18(3), 415-425
  6. 이명희, 채선희, 설선수, 김경희, 김주훈, 임찬빈, 박선미, 나귀수, 송현정 (2001). 2001 년도 국가수준 교육성취도 평가연구. 한국교육과정평가원. RRE 2001-5-1
  7. 임청환(1995). 국민학생과 중학생들의 과학에 관련된 태도 연구. 한국과학교육화회지, 15(2), 194-200
  8. 허명(1993). 초.중.고 학생의 과학 및 과학교과에 대한 태도 조사 연구. 한국과학교육학회지, 13(3), 334-340
  9. Freedman, M. P.(1997). Relationship among laboratory instruction, attitude toward science, and achievement in science knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 34(4), 343-357 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199704)34:4<343::AID-TEA5>3.0.CO;2-R
  10. Germann, P. J.(1988). Development of the attitude toward science in school assessment and its use to investigate the relationship between science achievement and attitude toward science in school. Journal of Research in Science Teaching, 25, 689-703 https://doi.org/10.1002/tea.3660250807
  11. Horung, G. S.(1987). Making connections. Educational Perspectives, 24, 2-5
  12. Martin M. O. & Others(2000). TIMSS 1999: International science report. MA: ISC
  13. National Research Council(1996). National science education standards. Washington, DC.: National Academy Press
  14. Parker V. & Gerber B.(2000). Effects of a science intervention program on middle-grade student achievement and attitudes. School Science and Mathematics, 100(5), 236-242 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2000.tb17263.x
  15. QCA(2000). The national curriculum handbook for secondary teachers in England. U.K.:TSO
  16. Simpson, R. D. & Oliver, J. S.(1990). A summary of major influences on attitude toward and achievement in science among adolescent students. Science Education, 74, 1-18 https://doi.org/10.1002/sce.3730740102