참고문헌
- 권영례(1992). 유치원 아동의 과학행동에 미치는 교사의 언어행태와 학습주제 선정방 법의 효과. 중앙대학교 대학원 박사학위논문
- 권태형(1998). 초등학교 교사들의 과학불안과 과학에 대한 태도. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문
- 박보경(2003). 유치원 교사의 배경 변인에 따른 과학 불안 및 과학교수유형. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문
- 박성혜(2001). 초등교사들의 과학교수 자기 효능감과 과학 관련 배경 및 경험에 관한 질적 연구. 한국교원교육학회 2001년도 연차학술대회, 123-150
- 배미양(2001). 유치원 교사들의 과학에 대한 불안,태도, 교수 효능감-충청남도를 중심으로. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
- 이수정(1999). 고등학교 학생들과 예비교사, 현직교사의 과학적 소양 명가. 서울대학교 대학원 석사학위논문
- 정영은(2001). 중등학교 교사들의 과학적 소양 조사. 한국교원대학교 석사학위논문
- 조부경, 서소영(2001). 유치원 교사의 과학교수효능감에 영향을 미치는 관련 변인 연구. 한국아동학회지, 22(2), 361-373
- 조형숙(2001). 유아교사의 과학지식과 과학교수에 대한 태도간의 관계. 유아교육학논집, 5(1), 117-139
- 최종식(1999). 초등학교 교사의 과학 불안이 학생들의 과학 성취도 및 과학에 관련된 태도에 미치는 영향. 대구교육대학교 대학원 석사학위논문
- Czerniak, C. M.(1989). An investigation of the relationships among science teaching anxiety, self-efficacy, teacher education variables, and instructional strategies. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, CA: SanFransico
- Czerniak, C. M., & Chiarelott. L.(1990). Teacher education for the effective science instruction a social cognitive perspective. Journal of Teacher Education, 41(1), 49-58 https://doi.org/10.1177/002248719004100107
- Enochs , L. G., & Riggs , I. M.(1990). Further development of an elementary science teaching efficacy belief instrument: A preservice elementary scale. School Science and Mathematics, 90(8), 694-706 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1990.tb12048.x
- Enochs, L. G., Scharmann, L. C., & Riggs, I. M.(1995). The relationship of pupil control to preservice elementary science teacher' s self efficacy and outcome expectancy. Science Education, 79(1), 63-75 https://doi.org/10.1002/sce.3730790105
- Laugksch, R. C., & Spargo, P. E.(1996). Development of a pool of scientific literacy test-items based od selected AAAS literacy goals. Science Education, 80(2), 121-143 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199604)80:2<121::AID-SCE1>3.0.CO;2-I
- MaDevitt, T. M., Heikkinen, H. W., Alcorn, J. K., Ambrosio, A. l., & Gardner, A, L.(1993), Evaluation of the preparation of teachers in science and mathematics: Assesment of preservice teachers'attitude and beliefs. Science Education, 77(6), 593-610 https://doi.org/10.1002/sce.3730770604
- National Research Council(2000). 국가 과학 교육 기준 (서혜애, 오필석, 홍재식 역). 서울: 교육과학사 (원저1996 출판)
- Nelson, B. H., Weiss, I. R., & Capper, J.(1990). Science and mathematics briefing book, Vol II. Capel Hill, NC: Horizon Research, lnc
- Nelson, B. H., Weiss, I. R., & Conaway. L. E.(1992). Science and mathematics briefing book, Vol III. Capel Hill, NC: Horizon Research, lnc
- Ramey- Gassert, L. K.(1996). A qualitative study of factors influencing teaching self efficacy of elementary level teachers. Science Education, 80(3),283-315 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199606)80:3<283::AID-SCE2>3.0.CO;2-A
- Sheila, B., Molly, R., & Tara, J.(2000). Science anxiety as function of personality, gender roles, experience with science. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 443 733)
- Spielberger, C. D.(1972). Anxiety current trends in theory and research. New York: Academic Press
- Tilgner, P. J.(1990). Avoiding science in the elementary school. Science Education, 74(4). 421-431 https://doi.org/10.1002/sce.3730740403
- Udo, M. K., Ramsey, G. P., Reynolds-Alpert, S., & Mallow, J. V.(2001). Does physics teaching affect gender-based science anxiety? Journal of science education and technology, 10(3), 237-247 https://doi.org/10.1023/A:1016686532654
- Westerback, M. E.(1984). Studies on anxiety about teaching science in preservice elementary teachers. Journal of Research in Science Teaching, 21(9), 937-950 https://doi.org/10.1002/tea.3660210908
- Westerback, M. E.(1990). Science knowledge and the reduction of anxiety about teaching earth science in exemplary teaching as measured by the science teaching state-trait anxiety inventory. School Science and Mathematics, 90(5), 361-374
- Westerback, M. E., & Long, M. J.(1990). Science knowledge and the reduction of anxiety about teaching earth science in exemplary teaching as measured by the science teaching state-trait anxiety inventory. School Science and Mathematics, 90(5), 361-374 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1990.tb17225.x
- Westerback, M. E., & Primavera, L. H.(1988). Anxiety arout science and science teaching. In C. D. Spielberger, & J. N. Butcher (Eds.), Advances in personality Assessment (pp. 175-202). Hillsdate, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
- Young, B. J., & Kellogg, T.(1993). Science attitudes and preparation of preservice elementary teachers. Science Education, 77(3), 279-291 https://doi.org/10.1002/sce.3730770303