References
- 구자억, 조석희, 김흥원, 서혜애, 장영축, 황통주, 임희준 (1999). 영재 교육과정개발 연구-초 중학교 영재교육 과정 시안 개발을 위한 기초 연구. 서울 : 한국 교육개발원
- 권용주 (1993). STS프로그램이 중학생들의 과학에 관련된 태도에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
- 김경자, 김아영, 조석희 (1997). 창의적 문제해결 능력신장을 위한 교육과정 개발의 기초: 창의적 문제해결의 개념 모형 탐색. 교육과정 연구, 15(2), 129-153
- 김영채(1999). 창의적 문제해결(창의력의 이론. 개발과 수업). 서울: 교육 과학사
- 김홍래, 송기상(1998). 구성주의적 접근을 통한 웹기반의 가상학교의 설계 및 구현, 한국컴퓨터학회지, 1(1)
- 동효관(2002). 과학영재의 특성에 기초한 수업 프로그램이 유천개념변화와 창의력에 미치는 효과. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문
- 변영계, 김광휘(2000). 협동학습의 이론과 실제. 서울: 학지사
- 서형두, 정완호(1993) 국민학교 과학영재 선발 준거에 대한 연구. 한국과학교육학회지, 13(2), 172-186
- 송진웅(2001). 1930-50년대 영국의 '과학시민의식'운동과 L. Hogben Science for the Citizen. 한국과학교육학학회지, 21(2), 385-399
- 임길선(1998), 완산결정을 통한 과학적 소양함양에 관한 연구. 한국교원대학교 현장교육개혁 연구발표집, 209-213
- 임길선( 2000). STS 교육의 과학론적 접근. 한국일본교육학연구, 6(1), 100-118
- 임길선(2002). 현대 과학론적 접근에 의한 외STS교육의 성립과 전개. 제41차 한국과학교육학회동계학술대회 및 정기총회 발표논문
- 임길선(2003). 과학영재교육을 위한 웹기반STS학습 프로그램 개발과 효과. 부산대학교 대학원 박사학위논문
- 정완호, 권용주, 김영신(1993). STS 교육 운통의 국내 연구 경향 분석과 적용 방안에 관한조사 연구. 한국과학교육학회지, 13(1), 66-79
- 조정일(1998). 과학교육 개혁 프로그램 '과학-기술-사회'의 국제적 동향 -아이오와 프로그램을 중심으로-. 한국과학교육학회지, 18(1), 71-82
- 조희형(1994). 과학-기술-사회와 과학교육. 서울: 교육과학사
- 조희형(2000). 21세기의 생물교육: 이론적 배경과 전망, 한국생물교육학회지, 28(3), 181-191
- 최경희, 김추령(1995). STS 수업방법과 전통적 수업방법에 의한 중학교 학생들의 과학 성취도 및 과학과 관련된 태도변화에 관한 연구. 물리교육,13(1), 17-22
- 長洲南海男(1996). 高度科學 . 技術社會における新科學.技術觀解明に基ついた新しい科學敎育の構舞 平成10-年度文部省科學基盤冊究成果報告書
- 林吉善(1998). STS科學敎育の展開過程-英米と日本との比較を通して, 筑波大學校 科學敎育研究科. 16(1), 60-105
- Aikenhead. G. S., & Ryan, A. G.(1992), The development of a new instrument: 'View on Science-Technology-Society' (VOSTS). 76(5), 477-491
- Betts, G. T. (1991). The autonomous learner model for the gifted and talented. In N. Colangelo and G. A. Davist(Eds.). Handbook of Gifted Education(142-153). Needham Heighr, MA : Allyn and Bacon
- Blurton, C.(1983). Science talent: The elusive gift. School Science and Mathematics. 83-8. 654-664 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1983.tb10155.x
- Cromer, A.(1997). Connected knowledge: Science, philosophy, and education. New York: Oxford University Press
- Crossman, D. M.(1997). The evolution of the world wide web as an emerging instructional technology tool. In B. H. Khan(Ed.), Web-based instruction (pp. 5-23). Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications
- Duffy, T. M., & Cunningham, D.(1996). Constructivism: Implications or the design and deliverly of instruction. Handbook of Research for Educational Communications and Technology, 170-198 NY: Simon & Schuster Macmillan
- Harasim, L., Calvert, T., & Groeneboer, C.(1997). Virtual-U: A web-based environment customized to support collaborative learning and knowledge building
- Hill, J. R.(1999). A conceptual framework for understanding information seeking in open-ended information systems. Educational Technology Research and Development. 44(1), 29-50
- Hungerford, H. R., Volk, T. L., & Ramsey, J. M.(1997). Science-technology-society: Investigating and evaluating STS issues and solutions. Carbondale, IL: Stipes Publishing L. L. C
- Hurd, P. D.(1997). Inventing sciences education for the new millennium. New York: Teachers College Press
- Hurd, P. D.(2000). Transforming middle school science education. New York: Teachers college Press
- Jonassen, D. H.(1997). Instructional design models for well-structured and Ill-structured problem solving learning outcomes. Educational Technology Research and Development, 45(1), 64-99
- Khan, B. H.(1997). Web-based instruction: What is it and why is it? In B. H. Khan(Ed.), Web-based instruction(pp. 5-23). Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications
- Mayer, R. H.(1999). Designing instruction for constructivist learning. In C. M. Reigeruth(Ed.), Instructional design theories and models(2nd), NJ: Lawrence Erlbaum Associates Inc
- Pirto, J.(1999). Talented children and adults : Their development and education(2nd ed.). Upper Saddle River, NJ : Merril/Prentice Hall
- Renzulli, J. S.(1977). The enrichment triad model: A guide for developing defensible programs for the gifted and talented. Wethersfield, CT: Creative Learning Press
- Renzulli, J. S.(1988). The multiful menu model for developing differentiated curriculum for the gifted and talented. Unpublished manuscript, Bureau of Educational Research, University of Conneticut, Storrs, CT
- Renzulli, J. S. & Reis, S. M.(1985). The schoolwide enrichment model: A comprehensive plan for educational excellence. Mansfield Center, Conn: Creative Learning Center
- Rubba, P.A., M. Mcguyer, & T. M. Wahlund(1991). The effects of infusing STS vignettes into the genetics unit of biology on learner outcomes in STS and genetics a report of two investigations. Journal of Research in Science Teaching, 28(6), 537-552 https://doi.org/10.1002/tea.3660280607
- Solomon, J.(1993). Teaching Science, Technology and Society. Buckingham' Philadelphia: Open University Press
- Sternberg, R. J.,& Lubart, T. I (1999) The concept of creativity: prospects and paradigms. In Sternberg, R. J.(1999) Handbook of Creativity, 3-15. Cambridge University Press
- Stover, D.(1998). Problem-based learning: Redefining self-directed instruction and learning
- Torrance, E. P.(1977). Creativity in classroom: What research says to the teacher. Washionton D. C. : National Education Association
- Treffirger, D. J. (1986). Fostering effective, independent learning through individualized programming. In J.S. Renzulli(Ed.), Systems and models for developing programs for the gifted and talented. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press
- Yager, R. E.(1991) The constructivist learning model: Towards real reform in science education. The Science Teacher, 58(6), 52-57
- Yager, R. E.(1992). The status of ScienceTechnology-Society Reform Efforts around the World, ICASE Yearbook, Petersfield: International Council fo Association for Science Education, 1-135
- Yager, R. E.(1996). History of science/technology/ society as reform in the United States. In R. E. Yager. Science/Technology/Society as reform in science education. Albany, New York: State University of New York Press