어림 활동이 문제 해결 과정에서 개념 이해, 해답 예측, 계산에 미치는 영향 : 속력과 밀도의 사례를 중심으로

The Effects of Estimation Activities on Understanding Concepts, Predicting and Calculating Answers in Problem Solving Procedure: Cases of Speed and Density

  • 발행 : 2004.10.30

초록

본 연구는 속력과 밀도 개념에 대하여 어림활동을 실시하고, 학생들의 문제 해결과정에 미친 효과를 분석하였다. 그리고 사례 분석을 통하여 어림활동이 밀도 문제 해결과정에 주는 영향을 미시적으로 살펴보았다. 연구 대상은 중학교 1학년 남학생 192명이었다. 어림활동반의 세 명의 학생이 면담과 활동 녹취를 하였다. 연구 결과 어림활동과 측정활동이 모두 밀도 개념에 대한 정성적인 이해와 계산 능력에 도움을 주었으나, 계산 문제의 해답을 예측하는 능력은 어림활동반에서만 유의미하게 향상하였다. 사례 분석 결과, 어림활동은 학생들이 밀도의 관계식과 밀도 값을 경험세계와 관련지어 이해할 수 있도록 도와주었으며 이와 같은 이해를 바탕으로 계산 문제의 해답을 예측하도록 도왔다. 그리고 계산 능력이 부족한 한 학생은 계산 문제를 정성적으로 이해하여 답이 어떻게 되어야 할지를 말할 수 있었다. 결론적으로 어림활동은 개념과 관련된 관계식이나 값들을 경험적으로 이해하도록 도와 문제를 해결하는 과정에서 해답을 예측하도록 하였으며, 수학적인 능력이 부족한 학생이 계산 문제를 이해하는 데에 도움이 되었다.

This article presents the effects of estimation activities related to speed and density on students' concept-understanding, answer-prediction, and answer-calculation in problem solving procedure with quantitative and qualitative methods. Participants were one hundred and ninety two seventh graders from one coeducational school in Seoul. Half of them participated in the estimation activities and the other half did in the measurement activities. Discussions of three students during estimation activities on density and their post-interviews were tape-recorded. Pre- and post-assessment scores were analyzed for the whole classes, and students' discussions and interviews served this research as evidences for the case analysis. Results of scores indicated that students in the estimation activities were significantly better than those in the measurement activities for predicting answers, but not for understanding concepts. Analysis of the cases revealed that estimation activity helped them to understand the relations of mass, volume and density, empirically, which enhanced their prediction ability. Furthermore, the ability could help a student with low calculation ability to comprehend the calculation problems. Thus, it is concluded that estimation activities could influence students' empirical learning on quantitative concepts, which enhanced their prediction ability.

키워드

참고문헌

  1. 김옥경(1997). 초등학교 6학년 학생들의 분수 개념 이해및 분수 수업 방안에 대한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문
  2. 서정아, 박승재(2003). 중학생의 속력과 밀도에 대한 어림 및 측정 활동이 관련 사항 이해와 능력 함양에 미치는 영향. 새물리, 46(6), 305-313
  3. 서정아, 조광희, 박승재 (2003). 중학생의 물리량에 대한차수 어림 능력 분석. 한국과학교육학회지, 23(3), 229-238
  4. 송진웅, 김혜선(2001). 기본물리량 어림의 정확성 및 방법에 대한 탐색. 한국과학교육화회지, 21(1), 76-88
  5. 장병기(1994). 그림자 현상에 대한 학생의 생각과 제시된 증거 유형에 따른 추론 방식. 서울대학교 박사학위논문
  6. 홍미영, 박윤배(1995). 문제의 특성에 따른 대학생들의 화학 문제해결 과정의 차이 분석. 한국과학교육학회지, 15(1), 80-91
  7. Andrade, E. N. da C.(1964). Rutherford and the nature of the atom. 안운선(역). 전파과학사: 서울
  8. Crane, H. R(1969). Problems for introductory physics. The Physics Teacher, 7, 371-378 https://doi.org/10.1119/1.2352546
  9. Fortgang, A.(1995). The triangle of science. The Science Teacher, 62(1), 32-36
  10. Hacking, I.(1983). Representing and Intervening:Introductory Topics in the Philosophy of Natural Science. Cambridge University Press: NY, 233-245
  11. Kuhn, D., Amsel, E., O' Loughlin, M.(1988). The Development of Scientific Thinking Skills. Academic Press: CA
  12. Larkin, J. H.(1979). Processing information for effective problem solving. Engineering Education, 70(3), 285-288
  13. Larkin, J. H.(1980). Teaching problem solving in physics: The psychological laboratory and the practical classroom. In D. T. Tuma & F. Reif (Eds.) Problem Solving and Education: Issues in Teaching and Research. Wiley: NY, 111-125
  14. Lobato, J. E.(1993). Making connections with estimation. Arithmetic Teacher, 40(6), 347-351
  15. Mandell, A.(1980). Problem solving strategies of sixth-grade students who are superior problem solvers. Science Education, 64(2), 203-211 https://doi.org/10.1002/sce.3730640210
  16. McMillan, C.III & Swadener, M.(1991). Novice use of qualitative versus quantitative problem solving in electrostatics. Journal of Research in Science Teaching, 28(8), 661-670 https://doi.org/10.1002/tea.3660280804
  17. Micklo, S. (1999). Estimation: it's more than a guess. Childhood Education, 75(3), 142-145 https://doi.org/10.1080/00094056.1999.10522001
  18. PSSC(1965). PSSC Physics. PSSC 번역위원회(역). 탐구당: 서울, 7
  19. Rogers, E. M.(1960). Physics for the inquiring mind:the methods, nature, and philosophy of physical science. Princeton University Press: NJ
  20. Schofield, B.(1989). Use of apparatus and measuring instruments. Assessment of Performance Unit. Science at Age 13: A Review of APU Survey findgings 1980-84. Her Majesty's Stationary Office: London, 55-71
  21. Wilson, J. T.(1973). An investigation into the effects of generating hunches upon subsequent search activities in problem-solving situations. Paper presented at the 46th annual meeting of National Association for Research in Science Teaching. (Eric Document Reproduction Service No. ED 079064)