Development of Dredging Index for the Rational Remediation of Polluted Coastal Sediments

연안해역 오염퇴적물개선을 위한 준설판단지수(Dredging Index, DI) 개발

  • Lee Chan-Won (Department of Civil and Environmental Engineering, Kyungnam University) ;
  • Kwon Young-Tack (Department of Civil and Environmental Engineering, Kyungnam University) ;
  • Yun Ji-Hoon (Department of Environmental Engineering, The Graduate School of Kyungnam University)
  • 이찬원 (경남대학교 토목환경공학부) ;
  • 권영택 (경남대학교 토목환경공학부) ;
  • 윤지훈 (경남대학교 대학원 환경공학과)
  • Published : 2004.05.01

Abstract

There is a need to have a dredging index for decision of contaminated sediments dredging. Some differences from nation to nation were found in sediment quality guideline being applied by several nations because of economic level, environmental nature, and multiple uses. Therefore, it is not reasonable to adapt one guideline to be applied to sediments dredging. In this study, we developed dredging index by combining four numerical sets of sediment quality judgement into a quadrodiagram for prudential decisions. This newly developed dredging index was applied to the data obtained from Masan Bay before and after the dredging process. The quadrodiagrams of DI give us a nice graphical comparison and numerical values to explain the relative dredging effect under the circumstances of continuous input loadings. When the guideline value of DI is determined for the judgement of dredging considering social and economic impacts on local community, the DI value will be a scientific and reasonable tool in deciding dredging area and dredging depth.

연안 퇴적물의 오염도 개선을 위해 수행되는 준설의 시행 여부 판단을 위해서는 합리적인 준설판단지수(Dredging Index: DI)설정이 필수적이다. 외국에서 사용되는 DI는 국가별 경제수준, 자연환경 특성, 해역의 이용 목적 등이 상이한 까닭에, 국내 환경에 직접 활용하는 것은 비합리적이다. 본 연구에서는 그 동안 축적된 국내 자료를 활용하여 DI를 개발하였고, 이를 오염 우심해역인 마산만의 준설 전·후 환경에 적용하였다. 적용 결과, 개발된 DI는 준설에 따른 퇴적물 환경변화를 잘 지시하는 것으로 판단되며, 준설에 필요한 사회 경제적 여건이 고려된 합리적 DI 값이 도출된다면 특정해역의 준설 범위와 깊이를 결정하는 도구로 사용될 수 있을 것으로 사료된다.

Keywords