Development of Hybrid Three Dimensional Beach Deformation Model and Its Application

복합 3차원 해빈변형모델의 구축과 그 적용

  • Shin Seung-Ho (Ocean Development System Research Division, Korea Research institute of Ships & Ocean Engineering, KORDI) ;
  • Hong Keyyong (Ocean Development System Research Division, Korea Research institute of Ships & Ocean Engineering, KORDI)
  • 신승호 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소 해양개발시스템연구본부) ;
  • 홍기용 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소 해양개발시스템연구본부)
  • Published : 2004.11.01

Abstract

Construction of a large offshore structure in coastal area may cause serious morphological changes for a wide region ranging from shoreline to offshore behind the structure. Shin et at. [2000] and Shin and Hong [2004] identified the sediment transport patterns behind the large offshore structure through a series of three dimensional movable bed experiments. In present study, a hybrid three dimensional beach deformation model was suggested based on those sediment transport mechanisms revealed by experimental results of the preceding studies. The model was verified by the results of the three dimensional moveable bed experiments and they agreed well not only in reappeared tombolo in shoreline side but also in the erosion and deposition region behind offshore structure. In addition, the model was applied to real beach deformation problem, which was occurred by construction of artificial offshore islands, and it validates the applicability of the model.

연안 해역에서의 대규모 외해 구조물의 건설은 구조물 배후의 해안선으로부터 외빈에 이르는 광범위한 영역에서 심각한 해빈변형을 야기학 수 있다. 신 등[2000]과 신과 홍[2004]은 일련의 3차원 이동상 실험을 통하여 외해 구조물 배후의 표사이동 양상을 밝혔으며, 본 연구는 이들 실험 결과를 토대로 복합 3차원 해빈변형모델을 제안한 것이다. 제안된 모델은 3차원 이동상 실험 결과와의 비교를 통해 검정하였으며, 그 결과 외해 구조물 배후에 대한 해안선 측의 톰보로 재현은 물론 외빈대에서의 침식ㆍ퇴적역에 있어서도 좋은 일치를 나타내었다. 또한 대규모 인공섬 건설에 의한 해빈변형문제가 실제 야기되었던 현지 해안에 제안된 모델을 적용하여 그 타당성을 확인하였다.

Keywords