A Study on the Design and Development of eCRM Using Financial Goods Recommendation Expert System

금융상품추천 전문가시스템을 이용한 은행의 eCRM 설게 및 구축 방안에 관한 연구

  • 김하균 (부경대학교 경영학부) ;
  • 정석찬 (동의대학교 인터넷비즈니스학과)
  • Published : 2004.08.01

Abstract

In banking industry, as competition of retail finance is intensive, there appeared eCRM which is a kind of marketing strategy, not only screening good customers but also doing one-to-one marketing for improving customer royalty and satisfaction of goods and service of bank. The strategic importance of eCRM is increasing more and more. We studied bank to use the advantage of expert system and eCRM. The expert system is used as a tool to analyze eCRM. In this paper, first, we presented an eCRM system architecture using expert systems in banking business. Secondly, a bank financial goods recommendation system using expert system is designed and developed. Customers will receive the good quality financial services from the expert system and banks also will acquire the good quality customer data from the expert system.

은행 등과 같이 고객의 서비스를 중요시하는 산업에서는 고객 만족도 향상을 위하여 eCRM(e-Customer Relationship Management)의 개념 도입이 촉진되고 있다. 이러한 고객의 만족도 향상을 위한 방안으로 본 연구에서는 은행의 금융상품 추천업무를 대상으로 전문가시스템을 이용한 eCRM 구축에 대하여 검토를 실시하였다. 이를 위하여 먼저 전문가시스템을 활용한 eCRM 시스템의 아키텍처를 제시하였고, 고객에게 금융상품 추천을 위한 전문가시스템 프로토타입을 개발하였다. 본 연구에서 제시된 금융상품추천 전문가시스템을 활용한 e-CRM시스템은 고객에게는 보다 양질의 금융 서비스를 제공하게 되며, 은행에서는 고객에 대한 보다 정확한 정보 수집이 용이하게 된다.

Keywords