References
- 강호경(1998). 청소년 일기 쓰기와 자아개념과의 관계, 가톨릭대학교 석사학위 논문
- 김선희(1998). 의사소통 지도가 수학학습에 미치는 영향, 이화여자대학교 석사학위 논문
- 김성기(1998). 일기쓰기 지도 방법이 작문력 향상에 미치는 영향. 전북대학교 석사학위 논문
- 도중윤(2002). 웹 기반 초등학교 일기 쓰기 시스템의 설께 및 구현. 대구교육대학교 석사학위 논문
- 린다 플라워(Linda Flower, 1998). 글쓰기의 문제해결 전략. 원진숙, 황정현 옮김. 동문선.
- 박성익 외(2003). 영재교육학 원론. 교육과학사
- 소금현(2000). 중학교 과학영재 및 일반 학생의 정의적 특성 비교 연구. 서울대학교 석사학위 논문
- 이봉우(2003). 온라인 물리 탐구토론 학습체제 개발 및 영재들의 상호작용 분석. 서울대학교 박사학위 논문
- 이지영(2002). 웹 기반 과학일지 스스템의 설께 및 구현. 이화여자대학교 석사학위 논문
- 장규순(1995). 일기 쓰기를 통한 쓰기능력 신장. 단국대학교 석사학위 논문
- 장명덕(2002). 중학교 2학년 과학영재들의 과학지식에 대한 과학 철학적 관점과 이에 대한 토론 및 읽기 활동의 효과. 한국지구과학학회지, 23(5), 397-405
- 정정란(2002). 창의적 글쓰기가 수학과에 대한 학습 태도에 미치는 효과. 한국교원 대학교 석사학위 논문
- 정 혁(2003). 물리 개념을 주제로 한 11학년 학생의 과학 글쓰기 분석. 서울대학교 석사학위 논문
- 조석희(1996). 영재 교육의 이론과 실제. 서울: 한국교육개발원
- 조희숙(2003). 글쓰기 발표지도가 중학생의 자아존중감 및 자기 표현에 미치는 효과. 전남대학교 석사학위 논문
- 최수나(2004). 지리교육에서 상상하여 글쓰기 활용에 관한 연구. 서울대학교 석사학위논문
- 최인숙(1998). 수학 학습과정에서 일지 쓰기의 효과에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위 논문
- 최재현(2003). 독서. 토의. 쓰기를 통한 고등학교 논술 지도 방안 연구. 순천 대학교 석사학위 논문
- 최현섭, 박태호, 이정숙(2000). 구성주의 작문 교수 학습론. 도서출판 박이정
- Best, L. (1995). A critique of cognitive research on writing from three critical perspective : theoretical, methodological, and practical. Eric Document Reproduction Service, ED 377 516
- Brandwein, P. F. & Passow, A. H. (1988). Gifted young in science. Potential through performance. NSTA
- Callahan, C. M. (1995). Instruments used in the identification of Gifted and Talented Students. Eric Document Reproduction Service, ED 429 395
- Davis, G. A (1991). Handbook of gifted education Boston: Allyn & Bacon
- Davis, G. A & Rimm. S. B. (1994). Education of the gifted and talented (4th ed.). Allyn and Bacon
- Driver, D. (1983). The pupil as scientist? Milton Keynes, Open University Press: Philadelpia
- Florence, M. K. & Yore, L. D. (2003). Learning to write like a scientist: Coauthoring as an enculturation task. journal of Research in Science Teaching, 41(6), 637-668 https://doi.org/10.1002/tea.20015
- Gittman, E. & Koster, J (2000). Analysis of a teacher checklist used for assessment of students eligible for placement in a gifted and talented program. Eric Document Reproduction Service, ED 454 266
- Grimberg, B. I. & Hand, B. M. (2003). The impact of a scientific writing approach in high school students' learning. Eric Document Reproduction Service, ED 478 904
- Hand, B. & Hohenshell, L. & Prain, V. (2004). Exploring Students' responses to conceptual questions when engaged with planning writing experiences: A study with year 10 science students. journal of Research in Science Teaching, 41(2), 186-210 https://doi.org/10.1002/tea.10128
- Hand, B. & Prain, V. (2002). Teachers implementing writing-to-Iearn strategies in junior secondary science: A case study. Science Education, 86(6), 737-755 https://doi.org/10.1002/sce.10016
- Heller, K. A; Monks, F. J; Sternberg, R. J. & Subonik, R. F. (1993). International handbook of gifted and talented (2nd ed,). NY: Pergamon Press
- Hodson, D. (1998). Teaching and learning science: towards a personalized approach Open University Press: Buckingham & Philadelpia
- Keys, C. W. (1998). Language as an indicator of meaning generation: an analysis of middle school students' written discourse about scientific investigations. journal of Research in Science Teaching, 36(9), 1044-1061 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199911)36:9<1044::AID-TEA5>3.0.CO;2-J
- Keys, C. W. (1998). Revitalization instruction in scientific genres: connecting knowledge production with writing to learn in science. Science Education, 83(2), 115-130 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199903)83:2<115::AID-SCE2>3.0.CO;2-Q
- Laveault, D. & Miles, C. (2002). The study of individual difference in the utility and validity of rubrics in leaming of writing ability. Eric Document Reproduction Service, ED 464 925
- Prain, V. & Hand, B. (1999). Students perceptions of writing for learning In secondary school science. Science Edurotion, 83(2), 151-162
- Rivard, L. P. (2000). The effect of talk and writing on learning science: An exploratory study. Science Education, 84(5), 566-593 https://doi.org/10.1002/1098-237X(200009)84:5<566::AID-SCE2>3.0.CO;2-U
- Roe, Anne. (1953). The making of a scientist. New York: Dodd, Mead
- Ryan, R. (2000). Reflective science: An exploration of the uses of reflective dialogue journal writing in secondary science classroom Eric Document Reproduction Service, ED 458 093
- Yore, L. D. & Hand, B. M. & Florence, M.K. (2004). Scientists' views of science, models of writing, and science writing practices. Journal of Research in Science Teaching, 41(4), 338-369 https://doi.org/10.1002/tea.20008