A Study on Application of Kinetic Typography on the Internet Banner Advertising

인터넷 배너광고에서의 키네틱 타이포그래피의 표현에 관한 연구

  • Published : 2004.01.01

Abstract

Modern high technology has developed from a printing type-oriented culture to sight and hearing-oriented one. Such changes helped raise users' interests and desires on being seen and heard, encouraging research for various usages and types. In particular, with the common use of high speed Internet and firmer standing of Internet as advertising media, Internet banner advertisement has been growing twice as much as the previous year, every year. With this accelerated development of multimedia Kinetic Typography has been used for a variety of forms. During this series of process, the most important one is the expression of the movement of Kinetic Typography. Information able to obtain from the existing way of reading became transferred to the process of multi-dimensional process of obtaining such as seeing and hearing. Accordingly, more effective expression with interesting factors considered together with more activeness for users' obtaining information through Internet, can expect more positive effects. Towards this goal, more various new tries should be made for Internet banner advertisement. In particular, with the larger role in Kinetic Typography to play the role of users' reading for information obtainment, the principles & factors of expression for Internet banner advertisement would be studied, and expression types and structure would be considered, and data from them would be collected and analyzed, to suggest the direction of development.

현대의 첨단 기술은 활자 중심의 문화에서 시각과 청각 중심의 문화로 발전되었다. 이러한 발전은 보여 지고, 들려지는 것에 대한 수요자의 관심과 욕구를 높였으며, 그에 따른 활용영역과 유형이 다양한 모습으로 연구 발전되어지고 있다. 특히 초고속 인터넷이 보편화되고 인터넷이 광고매체로서의 위상도 확고해짐에 따라, 인터넷 배너광고는 매년 2배가 넘는 성장세를 기록하고 있다. 키네틱 타이포그래피는 이러한 멀티미디어의 급속한 발전과 함께 다양한 모습으로 활용되어지고 있다. 이러한 일련의 과정에서 가장 중요시 되는 것은 키네틱 타이포그래피의 움직임의 표현이라 할 수 있다. 기존의 읽는 것에 의해 얻을 수 있었던 정보는 보고, 듣는 다차원적 정보획득의 과정으로 전환되었다. 따라서 인터넷을 통한 수요자의 정보 획득에 있어서 훨씬 능동적이면서 흥미로운 요소를 고려한 효과적인 표현이야말로 보다 긍정적인 상승효과를 이끌어 낼 수 있다. 이러한 상승효과를 이끌러내기 위해 인터넷 배너광고에서는 더욱 다양한 새로운 표현기법을 시도해야 한다. 특히 정보의 획득에 있어서 보는 사람에게 읽혀지는 부분을 담당하게 될 키네틱 타이포그래피의 역할이 커짐에 따라 인터넷 배너광고에서 그것을 표현하는 원리와 표현하는 요소에는 어떤 것들이 있는가에 대하여 살펴본 후 표현 유형과 표현 구조에 대하여 고찰하고 그에 따른 자료를 정리하고, 분석하여 발전방향을 제시하였다.

Keywords