Determination of Valid Dynamic Stability in Wheel Tracking Test of Asphalt Concretes

아스팔트 콘크리트 반복주행 시험에서의 동적안정도 정립에 관한 연구

  • 김광우 (강원대학교 지역기반공학과) ;
  • 김준은 (다우엔지니어링 품질부) ;
  • 김번창 (강원대학교 대학원 지역기반공학과) ;
  • 도영수 (강원대학교 석재복합연구센터)
  • Published : 2004.09.01

Abstract

This study was performed to establish valid methodology for determining dynamic stability(DS) of deformation-cycle curve which is obtained through wheel tracking(WT) test, the most widely used method for forecast of rutting tendency of asphalt mixture. Existing Korean and Japanese methods for DS are unrealistic and do not really reflect characteristics of rut resistance of asphalt concretes especially when the slope of deformation-cycle curve is stabilized at the end. It was proved that the new DS developed in this study reflected rut resistance characteristics better than existing methods. It is especially effective to distinguish the mixtures with high DR(depth of rut) but stable slope at the end of curve from the mixture with lower DR and continuous slope. The field evaluation must be followed to prove whether the mixture which shows a high DS value this method perform well in the filed.

본 연구는 소성변형을 예측하기 위하여 현재 가장 널리 사용되고 있는 반복주행 (Wheel tracking: WT) 시험을 통해 얻어진 변형량-사이클 곡선의 동적안정도(Dynamic stability : DS)를 정립하기 위한 연구이다. 기존에 반복주행시험을 통해 얻어진 곡선에서 동적안정도를 구하는 방법은 표준화되어 있기는 하지만 불합리한 점이 많아 이를 보다 합리적으로 정립하기 위한 방안을 제시하고자 하였다. 슬래브 $305{\times}305{\times}70mm$의 공시체를 롤러콤팩터로 다짐하여 공극률 약 $4\pm0.5%$로 맞추어 제조하여 반복주행시험을 실시하였다. 기존에 동적안정도를 구하는데 사용하던 방법보다는 본 연구에서 사용한 방법으로 동적안정도를 구하는 것이 침하 깊이와의 상관성을 보다 잘 반영하고, 소성변형 저항성이 좋은 것과 나쁜 것간의 차이가 보다 확실히 나타남을 알 수 있었다. 추후 본 연구에서 개발된 방법으로 계산하여서 동적안정도가 큰 혼합물이 실제 현장에서도 공용성이 우수한지를 추적 조사하는 연구가 뒤따라야 할 것이다.

Keywords