A Study on Tensile Properties of CFRP Composites under Cryogenic Environment

극저온 환경에서 탄소섬유강화 복합재의 인장 물성에 관한 연구

  • 김명곤 (한국과학기술원 기계공학과 항공우주공학) ;
  • 강상국 (한국과학기술원 기계공학과 항공우주공학) ;
  • 김천곤 (한국과학기술원 기계공학과 항공우주공학) ;
  • 공철원 (한국항공우주연구원 구조그룹)
  • Published : 2004.12.01

Abstract

In this study, mechanical tensile properties of carbon fiber reinforced polymeric (CFRP) composite cycled with thermo-mechanical loading under cryogenic temperature (CT) were measured using cryogenic environmental chamber. Thermo-mechanical tensile cyclic loading (up to 10 times) was applied to graphite/epoxy unidirectional laminate composites far room temperature (RT) to $-50^{\circ}C$, RT to $-100^{\circ}C$ and RT to $-150^{\circ}C$. Results showed that tensile stiffness obviously increased as temperature decreased while the thermo-mechanical cycling has little influence on it. Tensile strength, however, decreased as temperature down to CT while the reduction of strength showed little after CT-cycling. For the analysis of the test results, coefficient of thermal expansion (CTE) of laminate composite specimen at both RT and CT were measured and the interface between fiber and matrix was observed using SEM images.

본 연구에서는 환경 챔버를 이용한 극저온 환경에서, 열.하중 사이클에 따른 탄소섬유강화 복합재의 인장 물성 변화를 고찰하였다. Graphite/epoxy 일방향 복합재 시편에 대하여 시편 상온파손하중의 절반을 가한 상태에서, 상온에서 $-50^{\circ}C$, $-100^{\circ}C$, 그리고 $-150^{\circ}C$ 까지 각각 3회, 6회, 그리고 10회의 열-하중 사이클을 수행한 후 복합재의 인장 강도와 강성을 측정하였다. 그 결과, 온도가 낮아질수록 복합재의 인장 강성은 증가한 반면, 인장 강도는 감소함을 보였다. 그러나 복합재의 인장 강성은 저온 사이클 횟수에 거의 영향을 받지 않았으며 인장 강도는 사이클을 수행하지 않았을 때 보다 오히려 저온 사이클 수행 후 증가함을 확인할 수 있었다. 따라서 실험결과의 고찰을 위해 저온에서 복합재 시편의 열팽창계수를 측정하였고, 주사 전자 현미경 사진을 통해 섬유와 모재의 계면을 분석하였다.

Keywords

References

  1. R. Heydenreich, 'Cryotanks in future vehicles,' Cryogenics. Vol. 38, 1998, pp. 125-130
  2. J. B. Schutz, 'Properties of composites materials for cryogenic applications,' Cryogenics, Vol. 38, 1998, pp. 3-12
  3. D. C. Freeman Jr., T. A. Talay and R. E. Austin, 'Reusable launch vehicle technology program,' Acta Astronautica, Vol. 41, No. 11, 1997, pp. 777-790 https://doi.org/10.1016/S0094-5765(97)00197-5
  4. Brain W. Grimsley, Roberto J. Cano, Norman J. Johnson, Alfred C. Loos and William M. McMahon, 'Hybrid composites for LH2 Fuel Tank Structure,' International SAMPE Technical Conference Series, Vol. 33, 2001, pp. 1224-1235
  5. Karen S. Whitley and Thomas S. Gates, 'Thermal/mechanical response and damage growth in polymeric composites at cryogenic temperatures,' AIAA, 2002
  6. T. Aoki, T. Ishkawa, H. Kumazawa and Y. Morino, 'Cryogenic mechanical properties of CF/polymer composites for tanks of reusable rockets,' AIAA. 2000
  7. John F. Timmerman, Matthew S. Tillman, Brian S. Hayes and James C. Seferis, 'Matrix and fiber influences on the cryogenic microcracking of carbon fiber/epoxy composites,' Composites part A. Vol. 33, 2002, pp. 323-329
  8. G. Hartwig, R. Hubner, S. Knaak and C. Pannkoke, 'Fatigue behaviour of composites,' Cyogenics, Vol. 38, 1998, pp. 75-78
  9. Jang-Kyo Kim and Yiu-Wing Mai, Engineered interface in fiber reinforced composites, 1st ed., Vol. 7, Elsevier, 1998, pp. 308-311