Mechanical Properties of Silk Gayageum Strings on the Twisting Conditions

명주실 현의 꼬임수에 따른 특성

  • Published : 2004.06.01

Abstract

The strings of Gayageum and Geomungo are usually made of raw silk. It needs good vibration as well as good durability to endure during play the Gayagum and Geomungo. This study was carried out to discuss some effects of twisting number of first and final twisting on the mechanical properties of silk Gayageum strings. Tenacity of strings were largely decreased proportionally with the increase of number of twisting of strings but elongation of strings were in the opposition direction. However, it was needed to hard twisting string for the good vibration. The proper S direction twisting velocity of moving twister during final twisting (Z direction) until three thread become one thread, was 40% of basic twister.

1. 명주실현의 제조법을 구명하고자 상연과 하연의 꼬임수를 달리하여 시험한 결과 강력은 꼬임수가 적을수록 증가하였고 하연보다도 상연의 꼬임수의 영향이 컸다. 신도는 강도와 정반대의 결과를 나타내었다. 평균 하중에 대하여 60%에 대한 탄성반복회수는 강력과 같은 경향이었고 그 차이가 뚜렷하였고 탄성 신장률은 신도와 비슷한 경향이었다. 탄성률은 강도와 같이 꼬임수가 증가할수록 저하되었다. 관능평가 결과 꼬임수가 적으면 농현이 부족하여 어느 정도 이상의 꼬임이 필요하였다. 2. 명주실의 하연 정도가 물성에 미치는 영향을 조사하기 위하여 상연의 꼬임수를 고정하고 하연의 꼬임수를 달리한 결과 꼬임수가 많아질수록 현의 강력은 감소하였고 신도는 증가하였다. 현의 탄성률은 강력과 비슷한 경향을 나타내었다. 3. 상연중에 하연의 꼬임수를 주지 않을 때는 현의 강력이 순차적으로 커지고 하연의 꼬임수를 상연 꼬임속도의 85%를 줄 경우에는 현의 강력이 순차적으로 감소하였다. 그러나 하연의 꼬임수를 상연속도의 40% 줄 경우에는 현의 처음이나 마지막의 강력이 일정하게 유지하게 됨을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 橋本太雄(1989) 邦樂器絲制作(選定保存技術の記錄), 富士出版, pp. 85~147
  2. 金英云(1997) 伽倻琴의 由來와 構造. 국악원 논문집 9: 3~24
  3. 小筱洋之(1994) 傳統樂器と纖維- 箏, 琵琶, 三絃の絲. 纖維と工業50(12): 22~24
  4. 張師勛(1969) 韓國樂器大觀, 韓國音樂學會, pp. 57
  5. 南重熙(1985) 絹織物學, 東曠書林, pp. 49~51
  6. 中島勝, 長瀨英俊, 大島貴裕, 熨斗秀夫, 內山生(1988) 纖維絃の音樂特性に關する研究. 京都工藝纖維大學學術報告, 12: 129~151