Abstract
GIS is considered as a big industry or business in the field of applied sciences. Recently GIS market in Korea is growing rapidly for LBS, Telematics, Web-geographic information services. This paper attempts to focus on the interrelationship between GIS and geography, and the question of how geography emerged out of intellectual trends within GIS to examine possible contribution of geographers in GIS fields. The application of GIS appears to be largely technical in nature. It is important for the GIS operator and the consumer of GIS products to be aware of the geographical concepts that underpin GIS operations. Also it is seen that many departments of geography in Korea have attempted to actively adopt GIS into their education program, with aim to improve the status. GIS has promoted a shift towards applied geography from academic geography. GIS researchers and educators in geography are concerned not with technology, but with the basic concepts and the issues relating to its use, in comparison with other academic fields. It is the responsibility of geography community to make sure that our students receive a geographical education that includes problem-solving, critical thinking and technical capabilities. It is concluded that promoting GIS technology in geography curriculum is essential for the further expansion of geography within GIS and also for the survival of geography.
오늘날 정보화 시대에 GIS 시장은 LBS. 텔레매틱스 등 지리정보 기반의 다양한 컨텐츠를 서비스하는 기업이 늘어나면서 GIS 시장규모가 확대되고 있다. 본 연구에서 지리학과 GIS의 특성을 살피고 GIS산업과 시장에서 지리학자들이 기대한 대로 핵심적 역할을 할 수 있는 연구와 교육이 이루어졌는지를 체계적으로 고찰하였다. 지리학과의 관계에서 GIS 기술은 지리학의 공간적 기본 개념을 토대로 현실세계의 문제를 더욱 합리적으로 해결하는데 기여하였다. 반면에 지리학에서의 GIS 활용의 의미는 GIS가 지리학을 이론적 학문에서 현실세계의 문제를 해결하는데 기여할 수 있는 실용적 학문으로 전환을 시켜왔다고 할 수 있다. GIS 분야에서의 지리학의 위상을 파악하기 위해 GIS 교육과정을 분석한 결과, 지리학 및 지리교육전공에서 설정된 GIS 관련 교과목은 GIS 기본이론 및 활용에 편중되어 있다. 또한 GIS 관련 전문학회지에서의 연구결과들의 특성을 살펴보았을 때 지리학자들에 의한 GIS 연구도 주로 공간분석과 응용시스템 개발과 관련된 연구가 타 분야에 비해 비중이 높은 것으로 나타났다. 따라서 GIS 분야에서 GIS 전문인력으로서 경쟁력을 높이기 위해 지리학 전공자들은 신기술을 수용하고 GIS를 체계적으로 활용할 수 있도록 양성되어야 한다. 이를 위해 지리학 교육과정에서 GIS 기술을 강화하여 문제해결 능력과 창의적 사고 및 기술능력을 함양해야 한다.