초록
본 연구에서는 전공 교사와 비전공 교사에 의한 지리 수업의 차이점과 비전공 교사에 의한 지리 수업 운영의 문제점을 분석하고자 2003년 4월과 5월에 서울의 3개 중학교에서 이루어진 4개의 지리 수업을 관찰하였다. 수업 분석 내용은 (1) 수업의 조직. (2) 교사와 학생간의 대화. (3) 설명 전략이다. 수업 관찰 이후에 해당 학교의 사회과 교사들과 면담을 통하여 비전공 교사가 지리를 가르칠 때 어려움과 해결 방법 등에 관련된 자료를 추가로 수집하였다. 수업 분석은 미시 기술적 연구 방법을 이용하였다. 연구 결과를 간단하게 정리하면 다음과 같다. 첫째, 지리 전공 교사의 수업에 비하여 비전공 교사의 수업은 학습 주제의 전환 과정이 매끄럽지 않다. 둘째. 지리 전공 교사의 질문은 본 수업의 내용을 이끌어 가는 기제로 작용한 반면, 비전공 교사에 의한 질문은 주로 학생들의 흥미를 도출하는 역할을 한다. 셋째 설명 전략에 있어서 지리 교사는 비교와 대조의 방식을 이동하여 내용 간 관계를 알 수 있도록 설명한 반면, 비전공 교사는 교과서에 제시된 내용을 읽고 용어나 내용을 쉽게 풀이해 주는 수준에서 이루어진다. 넷째, 전공 교사는 적극적으로 지도를 활용하는 반면, 비전공 교사는 지도를 활용하지 않거나, 활용하더라도 지역의 위치를 확인하는 등 낮은 수준에서 활용한다. 비전공 교사는 비전공성으로 인한 지리 수업 문제를 인식하고 있지만 그 원인을 교육과정의 편제에 따른 구조적인 문제로 생각하고 적극적으로 해결방안을 모색하지 않는다.
This paper tries to examine differences between geography classes taught by majored and non-majored teacher and to find problems in the latter case, tv observing four middle school geography classes in Seoul, from April to May 2003. The observation was fecund on (1) organization of a class (2) dialogue between teacher and students (3) strategy of explanation. In addition, the author conducted personal interviews with social studies teachers in the schools where the observations were made. The analyses of the observed classes were made by micro-ethnographic research method. Major findings of the observation and analysis are as follows. First, the transition from one topic to another topic was not smooth in the case of non-majored teacher class. Second, the questions that the non-majored teacher posed in the classroom played less significant role in keeping up the class in an organized fashion than those that the majored teacher posed. Third, the non-majored teacher focused on the concepts, terms and contents appeared in the textbook and simply tried to explain them, whereas the majored teacher demonstrated teaching methods such as comparing and contrasting cases to provide students with a more dynamic and comprehensive understanding on the topic they teamed. Fourth, the non-majored teacher used maps less frequently and less actively than the majored teacher. In addition, although the non-majored teachers are well aware of their problems in the class as a non-majored teacher, they think that the problems are inevitable in a given curriculum structure of social studies in Korea.