A Study on the Dyeing Method of the Dot-Patterned Costumes on the Mural Paintings of Goguryeo

고구려 고분벽화에 표현된 점문양 복식의 염색 연구

  • 양경애 (충청대학 패션디자인과)
  • Published : 2004.11.01

Abstract

Research into the ancient dyeing and weaving culture is of critical importance to the fact that they constitute an integral part of the Korean costume. Due to the absence of the originals reflecting ancient costume cultures, it is difficult to figure out what the dyeing and weaving culture was like in ancient times. Because of limited visual materials available from the wall paintings of ancient tombs, studies conducted so far concerning the costume culture for the Goguryeo have focused on visual elements such as shape, structure, and type. As a result, research into ancient Korean dyeing and weaving cultures hasn't been properly made. Thanks to the presence of both some dyeing fabric originals from Goguryeo's neighboring countries and some visual materials like the wall paintings of the Goguryeo, it may be possible to obtain some clues to the dyeing and weaving culture. The dotted Pattern costumes were selected such as Muyongchong, No. 1 Jangcheon Tomb, Gakjeochong, Samsilchong, Ssangyeongchong, Susanri Tomb. According to a book titled ‘Hanwon’, the Goguryeo people manufactured fabrics in such a way that resist-dyed spots produced elaborate patterns over the purple fabric. It can be safely said that such dot patterns were produced by means of dyeing rather than weaving, because identical patterns aren’t well produced by means of painting and embroidery. Considering Goguryeo’s natural features, the dot patterns mentioned in historical literatures are thought to have been produced using animal’s skin. However, there is highest possibility that the dot Patterns were Produced using tie-resist dyeing or wax-resist dyeing techniques. With respect to the dyeing and weaving culture for the Goguryeo, one must refer to neighboring countries’ dyeing and weaving environments, given that the Goguryeo had engaged substantial cultural exchanges with China.

Keywords

References

  1. 전호태 (2001). 고구려 고분벽화 연구. 서울: 사계절. p. 54
  2. 조선유적유물도감 편찬위원회 (2002). 북한의 문화재와 문화유적 II 서울, 서울대학교 출판부. p. 280, p. 282, p. 287, pp. 291-294
  3. 한복문화학회도록 (1999). '99 한국의상전-우리옷의 기원을 찾아서, 서울: 사단법인 한복문화학회, 9월 28일 - 10월 3일 일민미술관
  4. 한복문화학회도록 (2001). 2001 한국의상전-고구려 고분벽화 복식. 서울 : 사단법인 한복문화학회, 4월9일 - 4월 17일 서울중요무형문화재전수회관 기획전시실
  5. 趙豊(1992). 絲網藝術史. 抗州 : 浙江美術學院出版社. p.23
  6. 周迅 . 高春明 (1996). 中國古代服節大觀. 重慶 : 重慶出版社, p. 474
  7. 錢存訓 저 . 金允子 역 (1993). 中國古代書史. 서울 : 동문선 문예신서11. pp. 135-136
  8. 鄭巨欣, 朱淳 (1996) 梁總藝術. 中國美術學院出版社. p. 15
  9. 趙豊 (1999). 織銹珍品. 香港. 藝紗堂 : 服節出版. pp. 348-349
  10. 朱新予 王編 (1992) 中國絲網史. 上海: 紡織工業出版社. p. 128
  11. 민길자 (1988). 세계의 직물. 서울: 한림원. p. 69
  12. 周迅, 高春明 (1996). 中國古代服節大觀. 重慶 : 重慶出版社, p. 478
  13. 趙豊 (1999) 織銹珍品, 香港: 藝紗堂. 服節出版. p. 348
  14. 周迅, 高春明 (1996). 中國古代服節大觀. 重慶 : 重慶出版社, p. 47
  15. 松本包夫 (昭和 59年), 正倉院裂て飛鳥天平の染織. 京都: 紫紅社. pp. 171-172. 平成十一年 正倉院展 (1999). 奈良: 奈良國立博物館
  16. 吉岡幸雄 (2003). 日本の色辭典, 京都: 紫紅社. p. 21
  17. 松本包夫 (昭和 59年). 正倉院裂て飛鳥天平の染織, 京都: 紫紅社. p. 6
  18. 杉本正年 저. 문광희 역 (1995). 동앙복장사논고-고대편 서울: 경춘사, p. 361
  19. 민길자 (1988). 세계의 직물. 서울: 한림원. p. 67, p. 71, p. 102
  20. 이춘계 (1995) 正倉院의 복식과 그 제작국 서울: 일신사, pp. 113-120
  21. 김부식. 이병도 역주 (1994). 삼국사기(하), 서울, 을유 문화사. pp. 168-171
  22. 이선재 , 양경애 (1995). 고구려 시대 남자 頭衣 고찰. 박물관지, 제4호, 충청전문대학 박물관. pp. 15-32
  23. 민길자 (1988). 세계의 직물 서울. 한림원. pp. 74-82
  24. 松本包夫 (昭和 59年), 正食院裂て飛鳥天平の染織. 京都. 紫紅社. pp. 83-90. 平成十一年 正倉院展 (1999). 奈良: 奈良國立博物館
  25. 이옥 (1984). 고구려 미족형성과 사회. 서울, 교보문고, p. 166
  26. 경철화 (1991) 고구려 벽화 중의 사회, 경제- 중국학계의 고구려사 인식. 서울: 대륙연구소 출판부. p. 130
  27. 최무장 (1995). 고구려 고고학2 서울: 민음사. pp. 779-782
  28. 허진웅. 홍희 역 (1993). 중국고대사회-문자와 인류학의 투시, 서울: 동문선. pp. 378-382
  29. 심연옥. 민길자 감수 (1998). 중국의 역대직물. 서울: 한림원. pp. 68-72
  30. 박선희 (2002). 한국고대복식-그 원형과 정체. 서울, 지식산업사. pp. 69-74
  31. 김성희, 조효순 (1999). 중국 庸代 이전의 印染 기술을 통해 본 고구려 印染物에 대한 연구. 복식문화. 2(3), pp. 30-36
  32. 鄭巨欣,朱淳 (1996).染縮藝術. 中國美術學院出版社, pp. 27-28