The Effects of Self-Efficacy of Early Childhood Teacher′ Self-concept and Job Satisfaction

유아 교사의 자아개념과 직무만족이 교사효능감에 미치는 영향

  • 길경숙 (대전대학교 아동벤처산업학과) ;
  • 노수남 (안산1대학 유아교육과)
  • Published : 2004.11.01

Abstract

The Purpose of this study was to investigate the effects of self-efficacy on the early childhood teachers' self-concept and job satisfaction. 191 early Childhood-teachers were surveyed for this study. Spss/pc was run for statistical data analysis. This study abstracted that the most important factors for Early Childhood-teachers to have Self-efficacy are life self, duty, working environment, payment, and promotion opportunity and concluded that the more payment and promotion opportunity, the more Self-efficacy teachers have. In conclusion, this study implies that retraining and teaching programs for teachers need to be accessed variably, considered with the results of this paper.

Keywords

References

  1. 김종철 외 (1996). 최신교사론. 서울; 교육과학사.
  2. 김희진, 이분려(1999). 유아교사의 교사 효능감에 영향을 주는 교사 내. 외적 요인에 대한 연구. 한국교사교육, 16(1), 161-181
  3. 박명희, 박은혜(1996). 유아 교사의 자아개념에 따른 관심사 연구. 이화여자대학교 교육과학연구소, 29(1), 177-196
  4. 박정수(1995). 교사의 자아개념과 스트레스와의 관계연구. 경성대학교 석사학위 청구논문
  5. 신은수(2000). 놀이에 대한 교사효능감이 교사와 유아의 상호작용과 유아놀이발달에 미치는 영향. 유아교육연구, 20(1), 27-42
  6. 오은순, 김현숙(2003). 교수 학습자료 평가 프로그램 참여가 교사효능감에 미치는 영향. 연린교육 연구, 11(1), 131-149
  7. 윤건호(2003). 유아교육교사와 보육교사의 직무만족 비교 연구. 교육행정학연구, 21(3), 123-146
  8. 이무근(1993). 직업교육학원론. 서울: 교육과학사
  9. 이영석(1997). 유아교육론. 형설출판사
  10. 이혜주(2002). 유치원 현장실무교육이 예비교사들의 교사효능감과 자기개념에 미치는 효과. 유아교육, 11(1), 17-31
  11. 이혜주, 전명남(1998). 교직경력이 유치원 교사의 효능감에 미치는 영향. 아동교육, 7(1), 16-26
  12. 임영순(2001). 유아교사의 자아개념과 직무만족도와의 관계연구. 카톨릭대학교 석사학위청구논문
  13. 전성연(1986). 한국교사의 자아개념 특성에 과한 연구. 고대논집, 12, 1-21
  14. Jorde-Bloom. P. (1989). Measuring work attitudes in the early childgood setting, 0technical manual for the early childhood job satisfaction survey and early childhood work environment survey. Illinois Early Childhood Professional Development Project
  15. Ashton, P. T. (1984). Teacher efficacy : Amotivational paradigm for effitive teacher education. Journal of Teacher Edjucation, 35, 28-32 https://doi.org/10.1177/002248718403500507
  16. Benz C. R., Alderman. L. B., & Flowers, M. (1992). Personal teaching efficacy: Development relationship in education. Journal of Educational Reasarch, 885(5), 274-285
  17. Gibson, S., & Dembo, M. H. (1994). Teacher efficacy: Aconstruct validation, Journal of Educational Psychology, 76, 569-582 https://doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569
  18. Gorrell J., Hwang, Y. S. (1995). A study of efficacy among perservice teachers in Korea. Journal of Resarch and Development in Education, 28(2), 101-105
  19. Lee, K. W. (2001). Teacher's perception of conflict and its relationship to selected outcomes. Unpublished doctorial dissertation. Austion: University of Texas
  20. Owen, S. V., & Froman, R. D. (1988). Development of a college academic self efficacy scale. Paper persneted the Annual Meeting of the National Council on measurement in Education
  21. Peterson, C., & Stunkard, A. J. (1992). Congnates of personal control: Locus of control, self efficacy, and explanatory style. Applied Preventive Psychology, 1, 11-117 https://doi.org/10.1016/S0962-1849(05)80151-9