초록
컴퓨터 하드웨어의 크기가 작아지고 성능이 향상되어 노트북, PDA 등 개인용 휴대 컴퓨터의 사용이 늘어남에 따라 물리적 위치에 관계없이 어느 곳에서나 원하는 정보를 손쉽게 접근하고자 하는 사용자들의 요구는 유비쿼터스 컴퓨팅 기술을 탄생시켰다. 본 연구에서는 기존의 유선환경에서 빠르고 안정적인 서비스를 위하여 사용한 콘텐츠 분산 네트워크 기술을 이동 환경에 적용하여 이동 호스트가 적절한 콘텐츠 서버를 선택하여 서비스 받음으로써 이동 중에도 단절 없이 콘텐츠를 서비스 받을 수 있는 방안을 제시하였다 이동 환경에 적합한 서버 선택 알고리즘을 제안함으로써 보다 효율적인 전송이 가능함을 실험을 통해 보였으며 이러한 연구는 유비쿼터스 컴퓨팅의 실현에 기여할 수 있을 것이다.
According as computer hardware became smaller and its performing power became improved due to the developed computer technology, clients demand more powerful accessibility to various information through getting the information at every time and every place. These needs led to the Ubiquitous computing technology which makes it possible to have access to a specific information regardless of clients' physical location. In this paper, we propose an approach that mobile host can get data from proper contents server by applying Contents Distributing Network to wireless network. By simulation, this paper proves that this approach can Improve performance by using contents server selection in wireless network. This research will contribute to realizing the Ubiquitous computing technology.