The Effectiveness of WBI(Web-Based Instruction) on the Knowledge and Attitude of Traffic Safety among Middle School Students

웹기반 교육이 중학생의 교통안전 지식과 태도에 미치는 효과 연구

  • 장시원 (세이프 키즈 코리아) ;
  • 이명선 (이화여자대학교 보건교육학과)
  • Published : 2004.09.01

Abstract

Korea has the highest traffic accident occurrence rate in the world. It means that we are forced to face a tremendous amount of economic loses and great cost of life. Even though this phenomenon consistently has arose as a public issue every year and many researchers have emphasized the importance of safety education as the fundamental solution, we are still trying to make a long-lasting and effective traffic safety education programs for children and adolescents. The purpose of this study was to test the effectiveness of web-based learning for traffic safety in Korea middle school. For this purpose, the instructive model was constructed based on the ASSURE model and a special web-site of education was developed on behalf of practical use of multi-media learning materials for the traffic safety. The research subject was represented by 259 students from second grade in 2 middle schools located in Seoul Korea. The traffic safety education program using web-site was preceded to the 136 students as a case group for 45 minutes total 3 times. Other 126 students are control group those who did not get with this program. The survey was conducted before and after the education. The results of this study were as follow: 1. The knowledge analysis from the comparison between before and after of the lesson showed case group and control group scored average at 11.25 points and 10.97 points. However, after they attended programs, case group scored 13.57 points and control group scored 10.85 points. The difference from the result of the case group was statistically significant(p<0.001). 2. The attitude analysis from the comparison between before and after of the lesson showed case group and control group scored averages at 29.59 points and 28.21 points. However, after they attended program, case group scored 37.23 points and control group scored 32.71 points. The difference from the result of the case group was statistically significant(p<0.05). 3. Regarding the domain analysis by means of web-based traffic safety education, only the case group had a statistically significant score in the case of knowledge 'safe utilization of bicycle' and 'The Characteristic of Automobile and Safer Mode of Walking for Pedestrian'(p<0.01, p< 0.001), and in the case of attitude 'safe walking and crossing' 'The Characteristic of Automobile and Safer Mode of Walking for Pedestrian'(p<0.01, p<0.001). 4. Web based instruction for traffic safety was effective in terms of improving students' knowledge and attitude for traffic safety.

Keywords

References

  1. 권봉안. 강정호. 김광성. 안전 교육. 도서출판금광, 1994
  2. 강이철. (코스웨어 설계를 위한) 교육공학의 이론과 실제. 학지사. 2001
  3. 경찰청. 교통사고통계. 2001
  4. 김민아. 서울시 고등학생의 안전교육 실태 및 요구도 조사, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문; 2001
  5. 김소형. 중등 가정과 수업의 wbi적용에 관한 연구, 이화여자대학교 석사학위논문. 1999
  6. 김종주. 저작도구를 이용한 CAl 코스웨어 설계 및 구현에 관한 연구, 경희대학교 교육대학원 석사학위논문, 1998
  7. 김정환. 교육연구 및 통계방법. 원미사. 1999
  8. 노상우. 교육학의 이해. 양서원, 2001
  9. 도로교통안전관리공단. 교통안전교육 강화를 위한 교육과정 분석 연구 (초.중.고). 1998
  10. 도로교통안전관리공단. 교통안전교육 강화를 위한 중학교 2학년 교육과정 분석 연구. 1999
  11. 도로교통안전협회. 중등학생의 교통생활실태 및 교통안전교육요구분석 . 1997
  12. 민영숙. 청소년의 약물남용예방을 위한 웹 활용 학습 프로그램 개발 및 효과. 연세대학교 박사학위논문, 1999
  13. 박경희. 산수과목용 CAI 프로그램 개발과 학습효과 분석. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문, 1989
  14. 박숙희. 교수학습과 교육공학. 학지사, 2002
  15. 백영균. 교육@인터넷 양서원. 2000
  16. 변남석. 컴퓨터를 이용한 학습효과에 관한 연구. 계명대 교육대학원 석사학위논문; 1985
  17. 서래환. 안전 교육의 실태 분석과 개선에 관한 연구. 경희대학교 대학원 석사학위논문; 1992
  18. 서울학교 안전공제회. 서울 학교안전공제회 회보. 1999
  19. 염명숙. 학습부진아를 위한 CAl코스웨어 개발 및 효과 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문; 1993
  20. 유정아 국민학교 산수과 CAI코스웨어 개발을 통한 상황학습과 프로그램학습의 효과 비교. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문; 1995
  21. 유정경. 하이퍼텍스트 원리를 이용한 CAl코스웨어개발 및 효과검증연구. 이화여자대학교 박사 학위논문; 1992
  22. 이명선. 안전보건학. 계축문화사. 2001
  23. 임승지. 교통안전교육 전,후의 지식, 태도 및 실천에 관한 비교 연구. 이화여자대학교 석사학위 논문; 1997
  24. 정택희 . CAl 프로그램의 현장적용 실험연구. 한국교육개발원. 1986
  25. 한국교육연감. 한국교육신문사. 2000
  26. 한국산업안전공단. 학교 안전.보건 교육 체계화 및 학교 안전관리지침. 1997
  27. 한기룡. 효율적인 안전교육의 지도 방안 연구. 단국대학교 교육대학원 석사학위논문; 1983
  28. 한덕수. 학교안전교육의 문제점과 개선 방안에 관한 연구. 경희대학교 경영대학원 석사학위논문; 1983
  29. Bever, D. L. Safety A person focus. Times Mirror/Mosby College Pub. 1988
  30. Heinrich H.W. et al. Industrial accident prevention, 5th ed. New York: McGraw Hill company. 1980
  31. Helen, M.W. Health Service for Mothers and Children. Philadelphia : Saunders Company. 1962
  32. McNab, W. L. Incorporating farm safety into the health education curriculum. Journal of School Health 1998;68(5):213-215 https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.1998.tb01305.x
  33. Miller, D. F. Safety : Principles and issues. Madison: Brown & Benchmark. 1995