A Study on the Examination of Cultural Character of Korean Train Interior -with Emphasis on Leading Design Guidelines based on Cultural Theory-

한국 철도차량 객실공간의 문화적 특성 규명에 관한 연구 -문화이론에 근거한 디자인 가이드라인 도출을 중심으로-

  • Published : 2004.08.01

Abstract

Environment has formed characters of one society and the society has formed its characteristic cultural behaviors. Oppositely cultural behaviors make the characteristic products like environment and space products. It gives the idea that we can create cultural space by examining cultural characteristics. This research bases on the 5 cultural dimensions of Geert Hofstede to inspect cultural quality of Korea and the 10 cultural factors of Edward. T. Hall in order not to omit some part of cultural characters. From April 2004, KTX which is originated from TGV of France began toroll in Korea. It is interesting that the same interior of train is used by two different cultures. The method to find out the special quality of transportation culture of Korea passed 5 steps like following; 1) making a questionnaire to understand general concepts 2) observation to make dear what are the special behaviors in the interior of train 3) comparison valuation with marking sheet of the interiors of KTX and HSR in order to find out which space Korean people prefer 4) comparison of behaviors in the interior of KTX and TGV 5) Interviewing and surveying the opinions of passengers of KTX. With these methods it would be possible to seek out the characters, preferencesand needs for the interior space of train. There were remarkable things like following 1) importance of privacy from the other's eyes 2) seriousness of individual seat because of the short term transportation 3) necessity of continuous information because of 'Uncertainty Avoidance Culture' 4) absence of moving 5) requirement of bright and comfortable interior like one's inner room 6) preference to take a seat as a group with their friends or family due to 'Collective Culture' 7) self-defense and self-protection of one's baggage because of 'Uncertainty Avoidance Culture'. With these discoveries this research suggests guidelines to design interior of train of Korea.

문화의 사전적 의미를 보면 인간이 개선 내지 향상의 여지가 있는 대상, 특히 인간 자신의 삶의 활동을 돌보고 완성시키는 것을 뜻한다. 홉스테드는 문화에 대해서 지울 수 없는 정신 소프트웨어라고 말한 바 있다. 문화는 인간 공동체 내에서 생성되며 문화의 산물인 유용성의 산출(산업 제품들)은 공동체의 필요에 의해 만들어지고 또 역으로 만들어진 유용성의 산출이 인간 문화 생활에 영향을 미친다. 한 인간 공동체가 가진 문화에 적합한 철도 실내를 디자인하기 위해서는 철도 차량 실내의 문화적 요소와 그 내부에서 사물과 사람이 가지는 관계에 대해 규명해볼 필요가 있다. 본 연구는 홉스테드(Hofstede)의 5가지 문화 차원과 애드워드 홀(Edward Hall)의 10가지 문화 요소 모델을 토대로 한 통합 문화 이론 모델을 기초로 하여 철도차량 실내 공간을 규명하고자 하였다. 또한 프랑스에서 제작된 KTX가 한국 이동 문화에서 어떻게 사용되는지 관찰 조사하고 TGV와의 비교 평가를 통하여 한국 철도 차량 실내 디자인의 가이드라인을 도출하였다.

Keywords