A Study on a Decision Making Model for the Internet Avatar User -With Particular Emphasis on Developing Prototypes for Purpose of Users-

인터넷 아바타 사용자의 의사결정 모델에 관한 연구 -사용 목적 별 프로토타입 제작을 중심으로 -

  • 김영미 (삼성전자 무선디자인팀) ;
  • 정경운 (한국과학기술원 산업디자인학과)
  • Published : 2004.08.01

Abstract

As the evolution of information and communication technologies alters the communication environment at an alarming rate, the avatar has presented itself as one of new means of communication in recent years. The Internet avatar has increasingly placed as an important profit making source of the digital contents. However, studies on how users make decision for choosing the avatar are very seldom. The aim of this study is to understand user's behaviors in the decision making process for selecting the most appropriate avatar among various choices. It also aims to identify major factors and elements for developing an avatar depending on the users purposes. A set of decision-making models, accordingly purpose model and cognitive model, as well as prototype of each model have been developed. Finally, it suggested practical guidelines for designing the avatar in conjunction with purposes of use.

정보통신 기술의 발달로 인해 커뮤니케이션 환경이 급격하게 변화하고 있다. 그러한 변화 중 하나로 아바타가 인터넷상에서 새로운 커뮤니케이션 수단으로 대두되고 있으며, 디지털 콘텐츠의 수익모델로서도 중요한 위치를 차지하고 있다. 이에 따라 인터넷 커뮤니티 내에 서 아바타 사용자는 급격히 증가하고 있지만, 사용자들이 아바타를 선택할 때 어떻게 의사결정을 하는 지에 대한 연구는 거의 이루어지지 않고 있다. 이에 본 연구는 아바타 사용자들의 행동을 근거로 의사결정 모델을 구축하여 아바타의 디자인 개발에 활용할 수 있도록 하는 것을 목표로 한다. 본 연구에서는 아바타 사용자의 의사결정에 영향을 미치는 주요 요인과 과정을 조사, 분석하고, 사용 목적에 따라 의사결정 요인들과 정보탐색의 특성이 어떻게 달라지는지에 대해 고찰하였다. 이를 토대로 목적적 모델과 인지적 모델을 구축하고 각 모델의 프로토타입을 제작하였다. 끝으로 모델별로 디자인 가이드라인을 제시하였다.

Keywords