A Study on Establishing Online Document Communication System by Means of Intranet Web Site

ODCS(Online Document Communication System)인트라넷 웹사이트 구축과정 및 사용자 효과 연구

  • 양초산 (충남도립청양대학 디지털디자인학과)
  • Published : 2004.08.01

Abstract

The purpose of this treatise is to show merits and method of establishing Lotte department store design division Online Documents Communication System through illustration of examples of intranet in which internet environment convenient to use for its openness is applied for establishing Design Online Documents Communication System for fundamentals of organization. In this connection merits and effect attainable from establishing Design Outline Documents Communication System of the enterprise as found were as follows: Firstly, it brought about reduction in workload of staffs through sharing various existing resources. It reduced redundant works and enables speedy handling of works. Secondly, it was possible to exchange viewpoints and share information by pertinent parties. Thirdly, by expediting information exchange and communication among persons in charge it was possible to improve work efficiency. Fourthly, it was possible to build and operate such system at relatively low cost on the basis of web browser. Without using any other significant instrument or equipment but by linking it to business network and using existing computer system operation was possible. Fifthly, by common sharing of work exclusive to design room through on-line it was possible to improve professionalism and convenience in data preservation. Through this treatise and survey and study on process for establishing intranet it was possible to find that there were sharing work, improving work efficiency, reducing workload, saving cost and expediting communication to a significant degree.

본 연구는 개방성에 의해 사용이 편리한 일반적인 인터넷 환경에서 조직의 기반 온라인 정보공유시스템 구축에 적용하는 인트라넷 개념을 국내의 롯데백화점 디자인실의 온라인정보공유시스템 구축사례를 통하여 구축과정을 연구, 사용자 효과분석을 통하여 웹사이트 구축에 따른 업무절감효과와 만족 도를 제시하였다. 또한 구축 후 시험기간을 거친 조사에서 다음과 같은 다섯 가지 면에서 긍정적인 효과가 연구결과 조사되었다. 첫째, 기존의 여러 자원을 공유하여, 중복되는 업무의 감소와 빠른 업무 처리로 직원들의 업무량 감소 측면에서 시스템 구축 후 8.6일의 업무단축효과를 가져왔다. 둘째, 보안유지가 강화되어 당사자들만의 의사교환, 정보공유 공간을 가질 수 있는 효과가 있다. 셋째, 담당자들 간의 정보교환과 의사소통을 원활히 하여 업무의 효율을 높일 수 있다. 넷째, 롯데백화점 자체 웹브라우저를 기반으로 하고, 별다른 기기의 보충 없이 기존의 컴퓨터를 이용한 인트라넷 구축으로 기업 망과 연계하여 비교적 저렴한 비용으로 구축하고 운영할 수 있다. 다섯째, 디자인실이 가지는 고유 업무적 특성을 온라인을 통해 공유함으로서 더욱 업무의 전문성 향상과 자료보관에 편리성을 가져올 수 있다.

Keywords