A Study on the Structuring of Professional System for Design Business

전문적 체계정립을 위한 디자인비즈니스 유형구조화 연구

  • Published : 2004.08.01

Abstract

Those of the growth of e-business, the development of the cultural creative industry, the contents and knowledge industry have expanded and diversified the existing business models and created new ones. They are triggering new interpretations and discussions on business models. Such of changing business environment has paved the way for the expansion of design management within the design industry and opened new windows of opportunity for the traditionally small and non-specialized design business. Until now, the design business has not been distinguished from design industry or design service, and has not been viewed as an independent field. Rather, the design business has merely been part of a process. As such, the lack of dear definition and structured system had been a bottleneck for many design companies trying to achieve capital and social success and establish the foundation for growth and for companies striving to advance the design management in developing design business models or growth strategy in line with the changing environment. Against these sort of backdrops, this paper attempts to dearly define the design business. To this end, the paper tries to developed a design business model framework which classifies design business model into four types - customized, ready-made, provider and contract - according to the business activities between the producer and the end user, and business items into product, additional sonics, knowledge and promotion. The framework will expand the definition of design business and contribute to the expansion of design business activities and the development of diverse business models.

E-business 경제사회가 성장하고 문화, 창조산업은 물론 컨텐츠와 지식산업의 성장이 가시화되면서 기존 기업경영 환경에서 논의되어오던 비즈니스 유형은 더욱 다양하게 확장되고, 이에 대한 새로운 해석과 논의가 이어지고 있다. 이러한 환경변화는 디자인 분야에서도 디자인경영의 확산과 그 동안 영세하고, 비전문적으로 이루어졌던 디자인비즈니스의 새로운 기회를 제공하고 있다. 지금까지 디자인비즈니스는 디자인산업, 디자인서비스의 개념과 동일시되어 독립적으로 논의되어 오던 개념이 아니었다. 특히 디자인비즈니스는 암묵적인 프로세스 내에서 이루어져 왔고, 이는 다시 개념적 불확실성과 체계적인 시스템 부족으로 이어졌다. 때문에 이러한 문제는 독립적인 사업을 통한 자본적, 사회적 성공과 발전기반을 형성하고자 하는 디자인 전문 회사들이나 디자인경영을 활성화하고자 하는 기업들에게 시대적 변화에 적합한 디자인비즈니스 모델개발이나 발전전략 마련에 한계점으로 작용하고 있다. 이에 본 연구는 디자인비즈니스에 대한 명확한 개념정립을 이루고, 디자인비즈니스의 유형을 그 활동 형태에 따라 맞춤형, 기성형, 제공형, 계약형로 정립하고, 비즈니스 대상을 제품, 보조서비스, 지식, 프로모션으로 확대하여 활동형태와 대상에 따른 디자인비즈니스 유형의 구조 틀을 구축하였다. 이는 디자인 비즈니스 유형에 대한 보다 확장된 개념을 제공함으로써 디자인비즈니스 활동의 확산과 다양한 비즈니스 모델 개발을 도울 것이다.

Keywords