A Study on The Process of Design Idea - Focused on An Expansion and A Diversity of Idea

디자인 아이디어 전개에 관한 연구 - 사고의 확장성과 다의성을 중심으로

  • 이한성 (한밭대학교 산업디자인학부 공업디자인전공)
  • Published : 2004.05.01

Abstract

The main stream of consumption about the products is tend to transfer from low price value with mass production, to the second value of products, such as pleasure, familiarity, humor, and metaphor. This second value is closely connected to a redundancy which are also related to modern science as well as product design. These terms such as matrials, identity, and gravitation, disappeared gradually, and these are substituted with an uncertainty principle, a fortuity, a contradictory concept, entropy etc. In sum this study focuses on the tendency of intelligency issue the recent design trends. This result shows that The 4th Column Thinking and Formation System which is related to an expansion and diversity of design intellectual ideas.

소비의 주체성이 생산과 구조적 측면보다 쾌적함, 온유함, 유머 등의 디자인 제2차 적 가치의 현상으로 전의 되고 있으며 이와 같은 잉여성과 관련된 개념들은 디자인에서뿐만 아니라 최근 과학에서도 공간과 물질, 동일성과 중력 둥과 같은 개념이 사라지고 불확정성, 개연성, 모순, 애매모호함, 엔트로피 등과 같은 개념들로 대체되고 있다. 따라서 디자인과 관련된 인접학문의 지적동향과 주된 관심사의 탐구과정을 통하여 아이디어 전개에 필요한 그림과 이미지들의 변형과 조작 등 디자인의 제2차 적 가치와 잉여적 가치에 관련이 깊고 실제 아이디어 전개의 확장성과 다의성에 관련된 개념과 변형과 조작의 제4열 사고생성체계를 제시하고 자 한다.

Keywords