The Aesthtic Consciousness of Voluminous Enlargement in the Western Costume - From Ancient to the Modern Times -

서양복식에 나타난 양적과장의 미의식에 관한 연구(I) -고대부터 근대복식을 중심으로-

  • 성광숙 (동명정보대학교 패션디자인학과) ;
  • 이순홍 (성신여자대학교 의류학과)
  • Published : 2004.10.01

Abstract

Opposed to following the contours of the human body, the voluminous enlargement in costume, which characterizes the distinguished enlargement in space rather than the contour of human body, mean the enlargement aspect involving the vertical protrusion and the expansion of shape and volume as well as the extension of length. The costume enlargement as a different method of expression is a symbol showing a meaning of something and an aesthetic expression containing man's will. This voluminous enlargement of costume, as an aesthetic expression, has different formative characteristicsand immanent meanings according to ideals and thoughts as well as social and cultural background of each age Accordingly, the aesthetic consciousness also differaccording to the change of the times. To study the aesthetic consciousness of costume's voluminous enlargement, focous had been given to milieus that show comparatively conspicuous voluminous enlargement Periods that have been subjected to this study include costumes of the ancient Egypt, the Gothic period in the Middle age, the Renaissance, the Baroque Rococo of the recent times, and the modern era (Empire, Romantic, Art Nouveau. etc) With focus given to the principle of design obtained through this study were used to analyze the aesthetic characteristics, Futhermore, based on the spirit of the times and the socio-cultural symbolism, research on immanent meanings, as supported by objectivity and universal validity, was also made, the enlargement beauty of costume had been placed under the aesthetic category and, by interpreting the analogies of presented in aesthetic consciousness, the true nature of the voluminous enlargement in costume had been traced. To Conclude, the aesthetic consciousness of the voluminous enlargement of the costumes in history was found to have following characteristics: (l) Metaphorical (2) Unlooked-for irregularity (3) feeling of satisfaction driven by self-enlargement (4) Dignified sublimity (5) Symbol of wealth and class (6) Ceremonial dignity (7) Tradition of the nobility (8) Aesthetic ornament (9) Ideal contour of the body

Keywords

References

  1. 이은영 (1989). 현대복식에 있어서의 예술성의 개념. 숙명여자대학교 박사학위논문. p. 134
  2. 김청 (1979). 패션과 예술. 서울: 금호출판사, p. 237
  3. Alison Lurie, 유태순 역 (1986), 의복의 언어. 서울: 경춘사. p. 64
  4. 原田二郞 (昭和51年). 西洋服飾史. 東京: 原流社, p. 90
  5. 조규화 (1997). 복식미학. 서울: 수학사, p. 122
  6. 김영자 (1998). 복식미학의 이해. 서울: 경춘사, pp. 155-157
  7. 류기주 외 (1992). 인체에 대한 미의식에 따른 복식형태. 복식, 16(4), p. 360
  8. Marilyn Revell Delong, 금기숙 역 (1997). 복식조형을 보는 시각. 서울: 이즘, pp. 49-50
  9. Marilyn Revell Delong, 금기숙 역 (1997). 복식조형을 보는 시각. 서울: 이즘, pp. 151-161
  10. Mary Lynn Damhorst. et. al. (1999). The meaning of dress. Fairchild Publication Inc., p. 128
  11. 오현정. 이은영 (1990). 의복에서의 조형미와 유행평가연구. 복식, 14(4), pp. 246-247
  12. 김윤희 (1998). 현대 한국적 복식에 나타난 인체와 복식에 나타난 미의식. 서울대학교 대학원 박사학위논문. pp. 58-59
  13. J. Flugel (1930). The psycholoy of clothes. London: Hogarth Press. p. 145, p. 201
  14. Susan B. Kaiser, 김순심 외 역 (1995). 복식사회심리학. 서울: 경춘사. pp. 42-44
  15. Claudia Brush Kidwell - Valerie Steele (1989). Men and woman. Washington: Smith Institution Press. p. 42
  16. Claudia Brush Kidwell - Valerie Steele (1989). Men and woman. Washington: Smith Institution Press. p. 44
  17. 정흥숙 (1999). 서양복식문화사. 서울: 교문사, p. 157
  18. 최수현, 김민자 (2000). 복식의 미적범주. 복식, 23. pp. 200-202
  19. 이인자 외 (2001). 의상심리. 서울: 교문사, p. 29
  20. 자료출처: http://education.sangji.ac.kr/-jbsong/galgi/daehagweon/ga.../002.ht
  21. Elizabeth B. Hurlock. 박길순 외 역 (1990). 복식의심리학. 서울: 경춘사, p. 111
  22. Elizabeth B. Hurlock. 임숙자 외 역 (1990). 의복의 심리학. 서울: 교문사, p. 194
  23. Susan B. Kaiser, 김순심 외 역 (1995). 복식사회심리학. 서울: 경춘사. p. 41
  24. 마릴린 혼, 루이스 구렐, 이화연 역 (1995). 의복. 제2의 피부. 서울: 까치, pp. 156-162
  25. M. E. Roach, 이유경 역 (1990). 가시적자아. 서울: 경춘사, p. 54
  26. 김혜경 (1998). 미술과 패션의 불편한 결합. 월간미술, 8월호, p. 119
  27. 최병상 (1990). 조형. 서울: 미술공론사, p. 30
  28. Elizabeth B. Hurlock. 박길순 외 역. (1990). 복식의심리학. 서울: 경춘사, pp. 48-63
  29. 자료출처: http://education.sangji.ac.kr/-jbsong/galgi/daehagweon/ga.../002.ht
  30. 박일록 역 (1999). 복장학의 길잡이. 서울: 경춘사. p. 47
  31. Elizabeth B. Hurlock, 박길순 외 역. (1990). 복식의심리학. 서울: 경춘사, p. 37
  32. 한경숙, 이민경 역 (1988). 복식표현의 위상. 서울: 경춘사. p. 79
  33. 이순홍 외 (1998). 복식문화와 유행정보. 서울: 성신여자대학교출판부, pp. 33-34
  34. Alison Lurie. 유태순 역 (1986), 의복의 언어. 서울: 경춘사. p. 61
  35. Alison Lurie. 유태순 역 (1986), 의복의 언어. 서울: 경춘사. p. 124
  36. 橫川公子 외 (1998). 복식표현의 위상. 서울: 경춘사, pp. 78-79
  37. 금기숙 (1994). 조선복식미술. 서울: 열화당, p. 168
  38. 이선재 (1988). 의상학의 이해. 서울: 학문사, p. 22
  39. 板倉壽郞, 이현숙 역 (1993). 복식미학. 서울: 경춘사, p. 38
  40. 박옥련 (1994). 복식과 인간. 부산: 경성대학교 출판부, p. 237
  41. J. Jarow & K. Dickerson (1996). Inside the fashion business, N.J.: Merrill Prentice Hall, p. 53
  42. 김수경 (1998). 서양복식에 표현된 여성인체의 해석에 관한 고찰. 복식, 37. p. 163
  43. Ann L. Hollander (1975). Seeing through clothes. N. Y.: Avon Books. pp. 85-86
  44. Anna M. Creekmore & Elain Pedersen (1979). Body proporation of fashion illustration: 1840-1940. compared with the greek ideal of female beauty. N.Y.: Home Economics Research Journal, July. pp. 379-388
  45. P. Glynn (1982). Skin to skin-erotism in dress. London: George Aline & Unwin. pp. 28-58
  46. Mary E. Roach- Higgins &Joanne B. Eicher (1992). Dress and identity. Clothing and Textile Reserch Journal, 10. pp. 1-8
  47. Mary E. Roach- Higgins &Joanne B. Eicher (1992). Dress and identity. Clothing and Textile Reserch Journal, 10. pp. 87-105
  48. 이현주 (1978). 현대일러스트레이션에 있어서 인체표현에 대한 연구. 홍익대학교 석사학위논문. p. 26
  49. Riley R (1963). The posture of fashion. American Fabrics, Fall-Winter. pp. 80-82