DOI QR코드

DOI QR Code

Environmental Education Effect of Impact Cognitive According to Environmental Value

환경 가치지향에 따른 피해 지각 유형별 수업의 효과

  • 손명희 (한국교원대학교 환경교육과) ;
  • 남영숙 (한국교원대학교 환경교육과) ;
  • 정재우 (진주산업대학교 환경공학과)
  • Published : 2004.04.01

Abstract

The education effect of environmental impact cognitive instruction on high school students was investigated. Environmental values of students could be classified into egocentric, social-altruistic and biospheric values like those of Schultz’s three kinds of categories. The value distribution of students consists 44.7% of egocentric and biospheric value groups and 12.5% of social-altruistic value group, respectively. The environmental function such as knowledge and skill did not show remarkable differences between value groups. The environmental value only affected the attitude function. The biospheric value group had the higher attitude function than other value groups. The environmental impact cognitive instruction enhanced the environmental functions irrespective of the value group or instruction type. However, significant variables were different according to environmental functions. Environmental functions such as knowledge and skill were influenced by the instruction itself. The attitude function was dependent on instruction itself, value type and instruction type. The optimum application of the environmental impact cognitive instruction can be efficiently achieved through class division into egocentric value group and biospheric value group. Alternatively, the proper combination of instruction methods focused biospheric and egocentric impacts in a class can be recommended.

Keywords

References

  1. 초등 환경교과교육학 교재개발 연구 남상준;최돈형
  2. Journal of Social Issues v.56 Empathizing with nature: The Effect of perspective taking on concern for environmental issues Schultz, P. W.
  3. 한국심리학회지 v.16 no.1 환경적 가치지향과 결과지각이 환경행동에 미치는 영향 김재휘;박유진
  4. 환경교육 v.7 중학교 환경교과의 교수학습 및 평가 방법 연구 남상준
  5. Enviroment and Behavior v.25 Value orientation, gender, and enviromental concern Stern, P. C;T. Dietz https://doi.org/10.1177/0013916593255002
  6. Journal of Social Issues v.50 The value basis of enviromental concern Stern, P. C.;T. Dietz https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1994.tb02420.x
  7. 환경교육학개론 박태윤;정완호;최석진;최돈형;이동엽;노경임
  8. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문 중학생들의 환경친화적 의식 및 교육이 환경친화적 행동에 미치는 영향에 관한 연구 조윤아
  9. 서울대학교 대학원 박사학위논문 청소년의 환경 책무성 행동과 관련 변인 연구 임형백
  10. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 여고생의 환경의식 및 책임있는 환경행동에 관한 연구 조일권
  11. 인제대학교 대학원 석사학위논문 환경교육과 환경의식 및 수행수준과의 관계 분석 김지은
  12. 서울대학교 대학원 박사학위논문 청소년의 환경 책임성 행동에 관한 연구 오해섭
  13. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 환경 가치지향에 따른 결과 지각 유형별 수업의 효과 손명희
  14. 환경과 교수, 학습론 최돈형
  15. The Journal of Enviromental Education v.21 no.3 Changing learner behavior through enviromental education Hungerford, H. R;Y. L. Volk https://doi.org/10.1080/00958964.1990.10753743