DOI QR코드

DOI QR Code

A Status on the Chemical Waste in Elementary School Science Laboratory

초등학교 과학실에서 발생하는 화학폐기물에 대한 실태

  • Published : 2004.03.01

Abstract

The purpose of this study was to examine teachers’ awareness of chemical waste produced in elementary school laboratory experimentation and how this awareness relates to collection and disposal of chemical waste. More specifically, the study looked at the correlation between the handling of chemical waste and factors such as years of teachers’ educational career, class size and amount of waste produced. The target population were 250 elementary school teachers in Gyeongnam area and 237 subjects were responded. Among the 237 responses, 37 cases that did not complete the questionnaire were eliminated. Therefore, 200 responses were analyzed in this study. The survey questionnaire consisted of 15 questions. The categories of the questionnaire were their skills of management and treatment of the chemical waste. The data collected were analyzed by SPSS 10.0, and the relations among variables such as class sizes and years of teaching experience were also analyzed by $x^2-test.$ The results in this study were as follows: First, there were no significant differences between the years of teaching and class sizes in the training experience of chemical waste disposal. Second, there was a significant difference between the science laboratory size and class sizes in the laboratory actual condition. In addition, in the relations between the number of times of experimentation and the years of teaching experience, there was a significant difference. Third, in terms of the discharge amount of chemical waste, there was a significant difference between the years of teaching and class sizes. Fourth, in the simple chemistry waste disposal process in the science laboratory, there also was a significant difference between the kinds of experimental equipments that used in the experimentation and the years of teaching. Based on this study, it was found that great amount of the chemical wastes produced in the science laboratory dumped into the drain and the treatment process of chemical waste was also inattentive. Even the importance of environmental education is emphasized in the elementary education, the basic problems occurred in the science laboratory is disregarded. Therefore, not only students but teachers have to pay attention to the disposal process of chemical waste in the laboratory in order to prevent environment pollution. Furthermore, the efforts of preventing environment pollution are needed such as opening the teacher training course about environment education, minimal use of chemicals, treatment of chemical waste, and so forth.

Keywords

References

  1. 상지대학교 교육대학원 석사학위논문 학교폐기물의 발생과 처리에 관한 연구 곽재영
  2. 관동대학교 교육대학원 석사학위논문 초등학교 아동의 환경교육에 대한 인식 연구 주창훈
  3. 단국대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 과학실험 내용 중 환경오염을 초래하는 물질의 실태와 처리방안 연구 이상철
  4. 과학실험실의 안전관리 및 실험폐수 처리 지침 공문(9. 7) 경남하동교육청
  5. 화학세계 v.41 no.5 실험실 폐수, 어떻게 처리하는 것이 좋을 까요? 강보인
  6. 화학교육 v.26 no.3 화학 실험실에서의 안전 지침 신권수
  7. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 화학실험의 안전교육에 관한 연구 송선양
  8. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문 초등학교 자연과 실험에서의 안전에 관한 실태조사 권재호
  9. 상지대학교 교육대학원 석사학위논문 초등학교 폐기물의 발생과 재활용에 관한 연구 권병윤
  10. 화학세계 v.40 no.6 실험실 폐기물 관리에 만전을 기합시다! 이진규
  11. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문 초등학교 과학실험실에서 안전에 관한 초등교사들의 인식 조사 이미란
  12. 초등학교교사용지도서 과학 3-1 교육부
  13. 초등학교교사용지도서 과학 3-2, 4-2, 5-1, 5-2, 6-1, 6-2 교육인적자원부
  14. 초등학교교사용지도서 과학 4-1, 5-1 교육인적자원부
  15. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문 과학 실험 폐기물의 정화 처리 방법 개선에 관한 연구 명재룡
  16. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 화학 실험에서의 안전사고 실태와 안전의식 조사 나경환
  17. 서울대학교 대학원 박사학위논문 중고등학교 화학실험 내용에서 화학물질의 안전 및 공해관리문제 분석과 개선안 이인길
  18. Chemical technicians' ready reference handbook Shugar, G. R.;R. A. Shugar;L. Bauman;R. S. Bauman
  19. 고려대학교 대학원 박사학위논문 학교안전사고에 대한 교사의 책임 범위 한승희
  20. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 과학 실험실 안전에 관한 과학교사들의 인식 하수영
  21. 화학세계 v.40 no.5 섞지 말아야 할 시약과 폐수 관리 정덕영
  22. 안전보건 v.125 실험실 안전조치에 대한 정보준비부터 해야 한국산업안전공단
  23. 실험실 환경과 안전 관리 환경문제연구소
  24. 유해화학물질 구기주
  25. 대학실험$\cdot$실습실 안전관리 표준화 모형개발에 관한 연구 대한 환경안전 협의회