An Study on the Information Promotion Policies for the Small and Medium-Sized Enterprises - Based upon CEO's Intention-

중소기업 정보화 촉진방안에 관한 연구 -최고경영자의 마인드 제고를 중심으로-

  • 정석찬 (동의대학교 인터넷비즈니스학과) ;
  • 김종원 (동의대학교 경영정보학과) ;
  • 문용은 (신라대학교 경영정보학과)
  • Published : 2004.02.01

Abstract

In today's business environments, corporate globalization and collaboration in an industry are strongly required. In order to cope with such requirements, the industry's informationization must be made. However, compared to large-sized companies, the SMEs(small and medium-sized enterprises) have inferior capacities for their organizational information due to limited management resources. Among many factors for promoting information in SMEs, one of the most factors is CEO's intention. Thus, this paper discusses the promotion policies for infomationization in SMEs from the perspective of CEO's intention. Based upon the survey results, the paper proposes some information promotion policies for SMEs.

최근 기업의 환경은 인터넷 및 네트워크의 보급에 의하여 개방화 및 기업간 연계가 중요시되고 있다. 이러한 기업 환경을 구현하기 위해서는 산업 전체의 정보화가 필수적이다. 정보화 추진은 자본력과 인력을 보유한 대기업에서는 자율적으로 추진되고 있지만, 우리나라 기업의 99.7%를 차지하는 중소기업에서는 적극적인 추진이 어렵다. 일반적으로 중소기업의 정보화는 여러 가지 요인에 의해 추진될 수 있지만, 이중 가장 중요하게 인식되는 것이 최고경영자의 의지이다. 따라서, 본 연구에서는 중소기업의 정보화 촉진 방안을 최고경영자 의지의 관점에서 고찰하였다. 이를 위하여 중소기업의 정보화 촉진을 위한 다양한 방안에 대하여 문헌 조사를 하였으며, 이러한 조사를 토대로 중소기업 최고경영자와의 인터뷰 조사를 실시하여 그 결과를 검증하고 최고경영자의 의지를 향상시킬 수 있는 촉진방안을 제시하였다.

Keywords