Abstract
This paper proposes and analyzes the anti-collision algorithm in Ubiquitous ID system. We mathematically compares the performance of the proposed algorithm with that of binary search algorithm, slotted binary tree algorithm using time slot, and bit-by-bit binary tree algorithm proposed by Auto-ID center. We also validated analytic results using OPNET simulation. Based on the analytic results, comparing the proposed algorithm with bit-by-bit algorithm which is the best of existing algorithms, the performance of proposed algorithm is about 5% higher when the number of tags is 20, and 100% higher when the number of tags is 200.
본 논문은 Ubiquitous ID 시스템의 고속 충돌 방지 알고리즘을 제안하고 분석한다. 제안한 Ubiquitous ID 시스템에서의 고속 충돌 방지 알고리즘과 기존의 이진 탐색 알고리즘, time slot을 이용한 slotted 이진 트리 알고리즘, 그리고 Auto-ID 센터에서 제안한 bit-by-bit 이진 트리 알고리즘을 수학적으로 비교 및 분석하였다. 수학적 분석 결과는 OPNET 모의실험을 통하여 그 결과를 검증하였다. 분석결과에 의하면 제안한 알고리즘의 성능이 기존의 충돌 방지 알고리즘 중 가장 좋은 성능을 보이는 bit-by-bit 이진 트리 알고리즘과 비교할 때 리더의 전송요구에 응답한 순차적인 태그의 개수가 20개일 경우에는 약 5%정도의 성능이 향상되었으며 리더의 전송요구에 응답한 태그의 개수가 200개일 경우에는 100%의 성능이 향상되었다.