대학생의 자아분화와 동적 집-나무-사람 그림 반응특성 연구

Self-differentiation of University Students and their Responses to Kinetic House-Tree-Person Drawings

  • 정윤정 (영남대학교 보건미술치료학과) ;
  • 최외선 (영남대학교 보건미술치료학과)
  • 발행 : 2004.08.01

초록

The purpose of this study was to verify the usefulness of kinetic House- Tree- Person drawing as a diagnostic measure for the degree of self-differentiation, which is an essential part of college students' development. Participants for the study were four hundred thirty five(272 male and 163 female) university freshmen enrolled in 4-year colleges located in Pusan. The Participants completed a scale of self-differentiation and a Kinetic House- Tree-Person drawings test. The evaluation system for kinetic House-Tree-Person drawings was established based on the indexes of Buck(1948) and Bums(1972) and used exiting literatures as reference. The data were analyzed using means, standard deviations, t-test, one-way ANOVA, and Scheffe's test. The results obtained from the study are as follows: First, the mean level of college students' self-differentiation was 2.81, which is about average. Some significant gender differences were found in the areas of self-intergration, family projection, and emotional separation. Male students scored higher on self-intergration, whereas female students score higher on family projection and emotional separation. Second. self-differentiation was higher when the student drew a house with smoke coming out of the chimney, a single-story house with flat roof, or with detailed description of curtains, roof and roof tiles. Third, self-differentiation seemed to be higher when branches and fruits were included, when there was no expression of roots, when large crowns and branch openings were presented, and when no slant lines or base lines appeared. Forth, self-differentiation showed ㅁ higher level when the portrait shows eyes, mouth and neck without omission, when it included the whole body instead of face only, and when there was no person with just a profile, a back, or with a stiff posture, and when there was no weak and thin lines. Individuality also marked higher if a person was in motion and than one person was added. Finally, self-differentiation showed significant difference according to the overall harmony of the drawing, ordering of contents, hand pressure, the kind and shape of tree, and presence of other persons. The more harmonious the picture was, and the more family members are added, the higher the level of self-differentiation was.

키워드

참고문헌

  1. 미술치료연구 v.9 no.2 장애아의 부모의 특성불안과 K-HTP반응특성 공마리아
  2. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문 청소년의 자아분화와 부적응증상 및 문제행동과의 관계연구 권미영
  3. 과학논집 v.27 no.1 대학생의 자아분화 수준과 가족건강도 지각 관련변인연구 강소라;박혜인
  4. H-T-P와 K-HTP 심리진단법 김동연;공마리아;최외선
  5. 미술치료학회지 v.4 no.2 도시여성의 특성불안과 K-H-T-P 반응특성 김동연;최외선
  6. 미술치료연구 v.4 no.1 여대생의 자아정체감과 K-H-T-P의 반응특성에 관한 연구 김동연;백양희;장영숙
  7. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문 대학생의 성역할 정체감과 자아분화의 관계연구 김미정
  8. 홍익대학교 대학원 석사학위논문 가족체계 유형과 자아분화 및 진로결정간의 관계 김민경
  9. 대구 효성가톨릭대학교 교육대학원 석사학위논문 고등학생의 자아분화 및 자아존중감과 정신건강과의 관계 김보현
  10. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문 청소년의 기질 및 부모양육태도와 자아분화와의 관계 김순재
  11. 단국대학교 대학원 박사학위논문 H.T.P 투사그림기법의 정서장애아동 판별기능연구 김선애
  12. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 한국정상인과 비정상인의 H.T.P검사 반응에 대한 비교연구 김숙희
  13. 그림에 의한 아동의 심리진단 김재은
  14. 동아대학교 교육대학원 석사학위논문 청소년의 자아분화 수준 및 부모-자녀간 커뮤니케이션 정도와의 관계 김치영
  15. 제1차 정보통신윤리 학술포럼. 서울 : 정보통신윤리 인터넷이 개인행동에 미치는 영향과 사례 김현수
  16. 충남대학교 대학원 박사학위논문 청소년기 자아정체감의 발달 및 측정에 관한 연구 김형태
  17. 임상연구논집 정신분석과 예술 김혜남;박광식
  18. 대구 카톨릭대학교 교육대학원 석사학위논문 대학생의 자아분화와 자아정체감간의 관계연구 도석봉
  19. 대학상담연구 v.7 no.1 역기능적 가족구조와 대학생의 심리적 독립 민경화;천성문;최정훈
  20. 대구대학교 재활과학대학원 석사학위논문 집단미술치료가 청소년의 EQ함양에 미치는 효과 문혜숙
  21. 광주대학교 교육대학원 석사학위논문 통합적 H-T-P 검사 반응의 발달적 경향 박경화
  22. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문 유아의 정서지능과 집단미술활동 박애라
  23. 대전대학교 대학원 석사학위논문 집단미술활동이 저소득층 문제 아동의 자기개념에 미치는 효과 박영신
  24. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문 대학생의 가족응집성 및 자아분화 수준과 대학생활적응도의 관계연구 박유화
  25. 동아대학교 대학원 석사학위논문 대학생의 동료에 대한 애착정도와 자아분화 및 인간관계 성숙도와의 관계 연구 박지선
  26. 학생지도연구 v.5 no.2 대학생들의 문제경향 비교 박재욱
  27. 한양대학교 정신건강연구 v.11 행동장애청소년의 운동성가족화검사 반응특성 박혜련;김재환
  28. 상담의 효율성을 위한 미술치료 한국심성교육개발원
  29. 경북대학교 대학원 박사학위논문 자아정체감 형성에 관한 심리학적 연구 서봉연
  30. 홍익대학교 대학원 석사학위논문 가족환경변인 및 자아분화와 대학생의 진로탐색, 자기효능간과의 관계 손승희
  31. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 나무그림검사에 대한 한국정상아동의 반응에 관한일연구 신수현
  32. 서울대학교 대학원 석사학위논문 정상아동과 정서장애아동의 운동성 가족화검사반응의 요인분석 양익홍
  33. 목원대학교 대학원 석사학위논문 대학신입생의 자아정체감과 대학생활 적응도에 영향을 미치는 요인 연구 윤여금
  34. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문 청소년의 자아분화와 대인관계 성향 연구 윤정연
  35. 숙명여자 대학교 대학원 석사학위논문 대학생자녀의 어머니에 대한 스트레스 및 관계만족도에 관한 연구 이수진
  36. 정신의학보 v.8 no.11 불안과 관련된 장애를 보이는 아동의 H.T.P반응 이영호;양익홍;김중술
  37. 영남대학교 대학원 박사학위논문 동적가족화에 의한 청소년의 가족지각과 가족체계 및 의사소통과의 관계 이영석
  38. 상담학 연구 v.4 no.2 Cultural Factors in the Kinethic - House - Tree - Person (K-H-T-P) Assessment 이지현;주은선
  39. 한국생활과학회지 v.9 no.4 대학생의 자아분화와 동적 가족화 반응특성연구 이정숙;김윤희
  40. 연세대학교 대학원 석사학위논문 청소년의 자아분화와 정신건강과의 관계 이혜숙
  41. 고려대학교 대학원 석사학위논문 아동의 공격성 유형과 우울정도에 다른 그림검사상의 특징 비교 임나영
  42. 대전대학교 대학원 석사학위논문 자기표현훈련과 K-H-T-P검사연구 원동숙
  43. 학생생활연구 v.6 no.1 청년기의 심리적 발달과 부모-자녀 관계 위영희
  44. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문 청소년의 발달시기에 따른 자아분화와 정신건강과의 관계 정미란
  45. 연세대학교 대학원 석사학위논문 부모로부터의 독립과 대학생활 적응과의 상관연구 정은희
  46. 이화여자 대학교 대학원 석사학위논문 한국 정상아동의 H-T-P 검사반응에 관한 일연구 장연집
  47. 서원대학교 학생 생활연구 v.17 자아분화 수준에 따른 대학생활적응 조명희;박수선
  48. 서울신학대학교 대학원 석사학위논문 사이버 공간에서의 청소년 심리 이해와 기독교교육적 제안 주미혜
  49. 부산대학교 대학원 박사학위논문 자아분화와 역기능적 행동과의 관계 채석봉
  50. 한국가족학회지 v.4 no.27 청소년 자녀의 경제적 자립도 및 분거경험이 독립심에 미치는 영향 차승은;한경혜
  51. 미술치료 연구 v.4 no.2 환경변인에 따른 도시여성의 K-HTP에의 한 집그림 반응특성에 관한 연구 최외선;백양희
  52. 미술치료연구 v.9 no.2 재가노인과 시설노인의 우울 및 K-H-T-P 반응특성 비교 최외선;오미나
  53. 우석대학교 교육대학원 석사학위논문 대학생의 학교생활 적응과 자아분화 수준과의 관계 연구 태옥경
  54. 미술치료 Cathy, A. Malchiodi.;최재영(역);김진연(역)
  55. 한겨레 21 사이버 자아 장호균
  56. 진로문제 고민하던 대학생 목매 자살 뉴시스
  57. 너희를 이 세상에 맡길 순 없었어 오마이뉴스
  58. Family Therapy Theory in the practice of psychotherapy Bowen, M.;Guerin, P. J.(ed.)
  59. The Etiology of Schizophrenia: An intergrated Approach A Family concept of Schizophrenia Bowen, M.;Jackson, D. D.(ed.)
  60. Journal of Clinical Psychology Monographs v.4 no.4 The H-T-P technique: A qualitative and quantitative scoring manual Buck, J. N. https://doi.org/10.1002/1097-4679(194801)4:1<1::AID-JCLP2270040102>3.0.CO;2-D
  61. Actions, Styles and Symbols in Kinetic Family Drawings(K-F-D): An Interpretative Manual Burns, R. C.;Kauffman, S. H.
  62. Kinetic-House-Tree-Person drawings(K-H-T-P): An interpretive manual Burns, R. C.
  63. The H-T-P clinical research manual Hammer, E. F.
  64. The clinical application of projective drawings Hammer, E. F.
  65. Projective techniques with children The House-Tree-Person(H-T-P)drawings as a projective technique with children Hammer, E. F.;A.I.Rabin(ed.);Mary, R. Haworth(ed.)
  66. Models of family treatment Bowen family system : theory and practices Hartman, A.;E. R.Tolson(ed.);W. J. Reid(ed.)
  67. Journal of counseling psychology v.34 no.2 Family dynamics and presenting problems in college student Hoffman, J. A.;weiss, B. https://doi.org/10.1037/0022-0167.34.2.157
  68. Journal of Marital and Family Therapy v.11 no.3 A Family-of-origin scale Hovestadt, A. J.;Anderson, W. T.;Piercy, F.P.;Cochran, S. W.;Fine, M. https://doi.org/10.1111/j.1752-0606.1985.tb00621.x
  69. Catalogue for the qualitative interpretation of the H-T-P Jolles. I.
  70. Journal of counseling psychology v.33 no.1 depression, Psycological Seperation and college Adjustment : an investigation of sex differences Lopez, F. G,;Campell, V. L.;Watkins, E. https://doi.org/10.1037/0022-0167.33.1.52
  71. Journal of Child Abuse & Neglect v.22 no.11 Meta-Analysis of studies assesing the efficacy of projective techniques in discriminating child sexual abuse Maxine, M. W. https://doi.org/10.1016/S0145-2134(98)00086-6
  72. Families and Family Therapy Minuchin, S.
  73. Human Figure Drawings in Adolescence Schildkrout, M. S.;Shenker, I. R.;Sonnenblick, M.
  74. Journal of Personality Asessment v.40 Discriminating adolescent male delinquents through the use of kinetic family drawings Sobel, M.;Sobel, W. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4001_16