감성과학 (Science of Emotion and Sensibility)
- 제7권2호
- /
- Pages.163-178
- /
- 2004
- /
- 1226-8593(pISSN)
- /
- 2383-613X(eISSN)
시각적 구별 과제를 통한 인지양식의 분석
Analysis of Cognitive Styles across Visual Discrimination Tasks
- Soo-Young Kim (Department of Psychology, Yonsei University) ;
- Shin-Woong Hwan (Graduate Program in Cognitive Science, Yonsei University) ;
- Jee-Yun Cho (Department of Psychology, Yonsei University) ;
- Young-Woo Sohn (Department of Psychology, Yonsei University)
- 발행 : 2004.06.01
초록
본 연구에서는 수행된 과제와 독립적인 인지과정에서의 개인차와 관계가 있는 인지양식의 차원들을 규명하였고 과제와는 독립적인 인지과정에 대한 Robertson(1985)의 이론을 지지하는 결과를 보여주었다. 각 개인의 초기 인지전략은 다른 과제를 수행해 가는 동안 계속해서 유지되는 것으로 관찰되었고 결국 그것이 그들의 인지양식으로 간주되었다. 그렇지만 개인들의 인지양식은 많은 수행을 거치면서 그 과제들과의 상호작용을 통해 변화하여 그 과제에 특정한 전략을 이끌어낼 수도 있다는 점을 시사하였다.
The present study identified dimensions of cognitive styles that were concerned with individual differences in cognitive processes. The results provided support for Robertson's [36] theory of cognitive processes that are independent of task. An individual's first or initial cognitive strategy may be consistent across different tasks and therefore considered their style. However, an individual's cognitive style may change after interacting with the task during a number of trials, and lead to a strategy that is particular to the task.
키워드