A study on the oral health care and the effects of nutritional and oral health education for elementary school students

초등학교 아동의 구강보건관리실태와 영양교육 및 구강보건교육 효과에 관한 연구

  • 김혜영 (성신여자대학교 식품영양학과) ;
  • 원복연 (성신여자대학교 식품영양학과)
  • Published : 2004.02.01

Abstract

This study was executed to find the effects of dietary control and oral health care on dental caries and oral problems in elementary school students, including the effects of nutritional and oral health education on the prevention of dental caries. 1. The oral health study found that 88.9% of students brushed their teeth everyday, 63.7% 2 times a day, and 50.4% in the morning and at night. 2. According to the general characteristics whether or not, the female students had more dental caries than the males, and 29.1% of the students that had dental caries ate snacke 1 or 2 times a day. 3. After the nutritional education, more students brushed their teeth in the after meal 4. According to gender, grade and nutritional education for oral health care, male students and higher grade students were more aware that “brushing teeth after meals is better than before”. The male and higher grade students, after the nutritional education, were more aware that “Bones and teeth are made from calcium”, and “Fluorine prevents teeth from dental caries” and the differences between the genders were statistically significant in relation to both these facts (p〈0.05) and before and after education (p〈0.01). The male and higher grade students, and those nutritionally educated were more conscious that “vegetables and fruits are good for teeth”, with the differences before and after the nutritional education were statistically significant (p〈0.05). The male and higher grade students were well aware that “Foods that have sugar cause dental caries”, and significant differences were shown between grades (p〈0.05). The male and higher grade students, after the nutritional education and were well aware that “Milk is good for teeth”, with a significant gender difference (p〈0.05). The female and higher grade students, and those after nutritional education were well aware that “Dental caries can not be perfectly cured once it had already occurred”. after nutrition, but not much differences.

본 연구는 초등학교 아동의 구강보건관리 실태를 파악함으로서 구강관리의 문제점을 찾아보고 치아우식 발생과의 관련성을 규명하며, 식이조절을 통한 행동수정 요법에 관한 영양교육 및 구강 보건교육을 실시한 후 구강보건관리에 있어 교육효과를 평가하여 섭취 식품 및 구강관리와 관련된 치아우식증 예방에 필요한 기초 자료를 제공 하고자 실시 되었다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 구강보건관리 실태를 보면, 매일 잇솔질하는 아동이 88.9%이었고, 1일 잇솔질 횟수는 2번이 63.7%로 가장 많았고, 잇솔질 시기는 아침과 저녁으로 한다는 경우가 50.4%로 가장 높았다. 2. 일반적 특성에 따른 치아우식증 여부를 보면, 치아우식이 있는 경우가 남아는 24.7%, 여아는 28.8%로 남아보다는 여아에게서 유의적으로 높게 나타났고, 간식을 매일 1∼2회 먹는 경우에 치아우식증이 있는 아동은 29.1%로 높게 나타났으며, 부모의 교육 수준 및 직업과 아동의 치아우식간에는 유의적인 차이를 보이지 않았다. 3. 영양교육 및 구강보건교육 전과 후의 구강보건 관리 실태 비교시 교육 후 매일 잇솔질을 하는 아동이 증가하였고 식사 후 잇솔질을 하는 아동도 교육 후 더 증가하였으며, 귀찮아서 잇솔질을 하지 않는다는 아동은 교육 후 다소 낮아졌다. 4. 성별, 학년별, 영양교육 및 구강보건교육 여부에 따른 구강보건관리에 대한 인식정도를 보면, 식후에 잇솔질을 하는 것이 좋다고 올바로 인식하는 경우는 여아보다 남아가, 저학년보다 고학년에서 높았고, 영양교육 및 구강보건교육 전과 후에는 동일하게 나타났다. 치아와 뼈를 이루는 영양소가 칼슘인 것으로 인식하는 경우는 여아보다 남아가, 저학년보다 고학년에서, 영양교육 및 구강보건 교육 전보다 후에 더 높게 나타났으며 성별에 있어서는 유의적인 차이가 있었다(p〈0.05). 불소가 치아우식증을 예방하는 것으로 인식하고 있는 경우는 여아보다는 남아가, 저학년보다는 고학년이, 영양교육 및 구강보건 교육 전보다는 후에 더 높게 나타났고, 학년과 교육 전 후 간에 유의적인 차이를 보였다(p〈0.01). 채소와 과일을 치아에 좋은 식품으로 인식하는 경우는 여아보다는 남아가, 저학년보다는 고학년이, 영양교육 및 구강보건교육 전보다 후에 더 높았으며 교육 전과 후간에 유의적인 차이를 보였다(p〈0.05). 설탕이 들어있는 음식이 충치를 유발한다고 인식하는 경우는 여아보다는 남아가, 저학년보다는 고학년에서 높게 나타났으며 영양교육 및 구강보건교육 전후에는 인지율의 차이가 없었고 학년간에 유의적인 차이를 보였다(p〈0.05). 우유가 치아건강에 이롭다고 인지하는 경우는 여아보다는 남아가, 저학년보다는 고학년이, 영양교육 및 구강보건 교육 후보다는 교육전이 약간 높았고 성별간에 유의적인 차이를 보였다(p〈0.05). 충치가 있을 때 치료만 잘한다고 하여 원상태로 회복되는 것이 아닌 것으로 올바로 인지하고 있는 경우가 남아보다는 여아가, 저학년보다 고학년이, 영양교육 및 구강보건교육 전보다 후에 높게 나타났고 유의적인 차이는 없는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김종배, 최유진 : 공중구강보건학 6판. p.26, 고문사, 2002
  2. 김종배, 박대일, 문혁수, 마득상 : 한국의 발치원인 비중에 관한 조사연구. 대한구강보건학회지, 19(3):343, 1995
  3. Yang, JH : A Study on the adhesiveness to teeth and caries potentiality index of snack food of Korean Primary School Children. J. Korean Dental Asso., 16(6):455, 1978
  4. Lee, ST : A Study on the knowledge and the behavioral improvement in oral health in primary school children. Master thesis, The Kyung Hee University of Korea, 1992
  5. Kwon, HW, Kim, Bk, Lee, YH and Kim, KS : Identification of Caries Risk Factors in Primary School Children in Korea by Multiple Logistic Regression Analysis. J. Korean Dental Asso., 21(1)1, 1997
  6. 김종배, 최유진 : 공중구강보건학 2판. P.46, 고문사, 1990
  7. Kim, JW, Kim, JB and Moon, HS : A study on the dental caries experience between Korean and Japanese Schoolchildren. J. Korean Dental Asso., 11(1):7, 1987
  8. 김종배, 진보형 : 공중구강보건학개론 4판, P.45, 고문사, 2000
  9. 이태현, 나수정, 김진범 : 상수도수 불소사업 중단기간중의 초등학교 아동 영구치 우식증실태. 대한구강보건학회지, 24(3):275, 2000
  10. Millerr, WD : Micro-organisms of the human mouth. Philadelphia, S.S. White Dental Manufacturing Co., 1981
  11. 김종배, 최유진, 백대일, 신승철 : 임상예방치학, P.62, 고문사, 2000
  12. Nizel, EA : Nutrition in Preventive Dentistry: Science and Practice. W.B. Saunders Co., 9th ed., 1972
  13. Potgieter, MME and Erlenbach, FM : Food Habit and Dental Status of some Connecticut children. J.D. Res., 35:638, 1956 https://doi.org/10.1177/00220345560350042001
  14. Zita, AM and Andrews, AL : Dietary Habits and the Dental Caries Experience in 200 children J.D. Res., 38:860, 1959 https://doi.org/10.1177/00220345590380051401
  15. Navia, JM : Prospects for Prevention of Dental Caries: Dietary Factors. J. ADA., 87:1010, 1973
  16. 임동우 : 식이성 백서 치아우식증에 관한 실험적 연구. 대한치과의사협회지, 10:10, 1972
  17. 김주환 : 학교보건교육자료. 1994
  18. 진경희 : 직접 집단 구강보건교육 효과에 관한 실험적 연구. 대한치과의사협회지, 13:127, 1975
  19. 김종배, 최유진, 백대일, 신승철, 김동기 : 임상예방치학, P.63, 이우문화사, 1991
  20. Won, BY : A Study of the relationship between elementary school children dining habits and dental caries in the Taejon Area. J. Daejeon Health Sciences College, 21, 2000
  21. Kwon, Hk, Kim, YO and Kim, YN : A Study on Pattern of between-meal intake in elementary School Children of Kwachon-City. J. Korean Dental Asso., 23(2):113, 1999