A Study on the SCM Process in e-Trade

e-Trade의 SCM Process에 관한 연구

  • 김명호 (조선대학교 경상대학 무역학과)
  • Published : 2004.08.01

Abstract

SCM means that production companies set up schedules for the purchase, manufacture and sales of production parts, go on smoothly the flow of products (added value and material flow) by systematically arranging the demand plans of customers and the distribution situation, thereby executing the management of them in an effective way. This article aims at analyzing the external flow between government and companies and presenting the problems and the improvement plans, which can make clear all the information flow of supply networks including the internal integration.

SCM은 제품을 생산하는 기업이 부품의 구매, 제조, 판매까지의 모든 일정을 수립하고 고객의 수요계획 및 물류현황을 체계적으로 정리, 제품의 흐름(부가가치 물자흐름)을 원활하고 효율적으로 수행할 수 있게 하는 것을 말한다. 본 논문에서는 SCM의 단순한 내부적 통합을 포함하여 공급망 전체의 정보흐름(소요량 정보흐름)을 유도할 수 있는 정부와 기업간 외부적 통합의 흐름을 분석하고 이에 따른 문제점과 개선방안을 제시하였다.

Keywords

References

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