A Study on User Satisfaction of PDA in Postal Service

우정 사업 본부 내 PDA 사용자 만족에 관한 연구

  • 김미혜 (충북대학교 전기전자컴퓨터 공학부) ;
  • 김용영 (서울대학교 경영학과)
  • Published : 2004.04.01

Abstract

This study investigates the influential factors for the user's satisfaction in usage of PDA in Korea Postal Services. This is the case of user's acceptance of information technology that organization mandatorily implements for the sake of employee's productivity. The factors examined in this study include system quality, information quality, perceived usefulness, user satisfaction, and compatibility with work. All these factors were found significant for users satisfaction. Especially, we notice the close relationship between compatibility with work, perceived usefulness, and user satisfaction in case of nonvolitional IT usage.

본 연구는 우정 사업 본부에서 PDA(Personal Digital Assistant)를 사용하는 집배원을 대상으로 하여 사용자 만족에 영향을 미치는 요인에 대해 연구하였다. 일반적으로 자발적 사용을 가정하는 IS(Information System) 수용 모델이나 성공 모델과는 달리 본 연구에서는 조직이 구성원의 생산성 향상을 위하여 강제적으로 IT(Information Technology)를 도입할 경우를 상정하였다. 관리층에 의해 결정되어 비자발적으로 IT가 도입될 경우 사용자의 만족에 영향을 미치는 요인으로 시스템 품질, 정보 품질, 인지된 유용성 이외에 직무 적합성라는 요인을 추가하여 실증적 연구를 수행하였다. 연구 결과 모든 요인들이 사용자 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 비자발적 사용에 있어서 직무 적합성이 인지된 유용성과 사용자 만족에 밀접한 관계가 있다는 점을 확인하였다. 본 연구를 통해 비자발적인 IT 도입의 경우 조직은 우선적으로 직무 적합성을 고려하여야 한다는 점을 제시하였다.

Keywords