Information Seeking in Context: Content Analysis of Information Search by College Students

맥락에 따르는 정보추구: 대학생의 과제 관련 정보탐색의 내용분석

  • 윤정옥 (청주대학교 인문대학 인문학부 문헌정보학)
  • Published : 2004.06.01

Abstract

The purpose of this study is to examine the emotional and behavioral characteristics of information seeking of university students in context in which a class assignment should be completed. An attempt was made to understand better individualized and selective behavior observed while seeking information in the commonly defined context. Data was collected from content analysis of self-reports by 54 university students majoring in library and information science. Major findings were analyzed in relation to the preception and feelings over, and barriers and strategies of seeking information, and the use of information resources.

이 연구의 목적은 대학생이 일정한 기간 내에 과제를 수행하기 위해 정보를 추구하는 과정이라는 한정된 맥락에서 보이는 개별적인 감정과 행태의 특성을 발견하는 것이다. 과제 수행이라는 일종의 강제된, 동일한 맥락에서 개별적, 선택적으로 발생하는 개개인의 정보추구를 보다 깊이 이해하고자 시도하였다. 데이터는 문헌정보학 전공 4학년생 54명이 서술한 자기보고서를 내용 분석함으로서 수집하였고, 주요한 발견을 정보추구의 상황 인식과 감정, 정보추구의 장애요인, 정보추구의 과정과 전략 및 정보원의 이용이라는 측면에서 분석하였다.

Keywords