Numerical Analysis of Flow Characteristics within Blades for Design Parameters of Impulse Supersonic Turbine Blade

충동형 초음속 터빈 익렬의 설계 변수에 따른 익렬내 유동 특성에 관한 수치적 연구

  • 신봉근 (부산대학교 항공우주공학과) ;
  • 정수인 (부산대학교 항공우주공학) ;
  • 김귀순 (부산대학교 항공우주공학) ;
  • 이은석 (한국항공우주연구원 터보펌프그룹)
  • Published : 2004.06.01

Abstract

In this paper. firstly, numerical results were compared with experimental results to verify accuracy of the results. It is found that the numerical results show good agreements with experimental result. Next, computations about flow within blades for design parameters such as radius of the pressure and suction side's curvature and pitch-chord ratio have been performed. It is found that the flow and performance characteristics mainly depend on shocks occurred at the leading edge of blades and the end of nozzle and separations occurred inside the flow passage. And shock of nozzle and separations depend upon area of flow passage and shocks of blade are affected by the number of blades occupied by a nozzle.

본 연구에서는 우선 전산 결과의 신뢰성을 검증하기 위하여 동일 조건의 실험결과와 비교하였다. 그 결과를 살펴보면 전산결과와 실험결과가 대체적으로 잘 일치하였다. 다음으로 압력면 및 흡입면의 원호반경, 피치 코드비등의 설계인자에 따른 유동해석을 실시하였다. 익렬내의 유동 및 성능 특성은 익렬 앞전 및 노즐 끝단에서 발생하는 충격파와 익렬 내부에서 발생하는 박리에 의해 주로 좌우되었다. 그리고 노즐 끝단에서 발생하는 충격파와 박리는 익렬 내부 유로 면적에 의해서 좌우되었으며, 익렬 앞전에서 발생하는 충격파는 노즐이 차지하고 있는 익렬 개수에 의해 영향을 받았다.

Keywords

References

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