Decoration Culture resident in Contemporary Japanese Fashion

현대 일본패션에 내재한 꾸밈 미학

  • Published : 2004.05.01

Abstract

The purpose of this study is to search the spiritual root of decoration and anti-decoration culture in contemporary Japanese fashion and find the aesthetic meanings of the decoration culture inside contemporary Japanese fashion. The contents of this study are 1. surveying the historical change about the aesthetic sense of Japan. decoration culture 2. deducing the distinctive aesthetic ideology from the decoration culture 3. finding esthetically the inside meaning of 1.2. in contemporary Japanese fashion. First, the origin of decoration culture was concerned with the belief in the life after death of the Buddhism culture to represent the noble society of the Heian(평안) period and the religion of paradise after the Middle Ages. Second. this decoration culture based on two aesthetic ideologies, beautiful(염) aesthetics and lofty(숭고) aesthetics. The beautiful aesthetics implies words, such as bewitchment, elegance, dignity and brilliance which stand for the sensual pleasure and the eroticism. The lofty aesthetics that was introduced by TakeTakasi(장고) during the Heian period, had the meaning of magnificence, greatness and dignity. This could be recognized as the Confucianism ideas. Third, as the beautiful aesthetics that was the representative aesthetic ideology of the decoration culture, it was related to splendid and decorative designs, and was recognized as the beauty of brilliance and coquetry. The beauty of brilliance, as a decorative element, appeared in patterns of the traditional costume and dyeing as well as the beauty of coquetry indicated that the women's fashion in Japan had soft, feminine, and cute images, called Hawaii, by using various decorations, such as feminine details, flower patterns. ruffles. ribbons and so on. TakeTakasi's lofty aesthetics applied the beauty of exaggeration to every art form. It has influenced the form exaggeration by overlapping in traditional costumes as well as the 1970s big look and layered look in Europe fashion. Issey Miyake and Takeda Kenzo introduced the decorative play, such as transformation and a distortion, which considered refinement, bluff, and oddity of the Japanese decoration art.

Keywords

References

  1. 尾川正二, 김학현 역 (1999). 일본 고전에 나타난 미적이념. 서울 : 翰林新書 일본학총서44. pp. 12~ 13
  2. 柳田聖山, 한보광 역 (1995). 禪과 日本文化 불광출판부. p. 72
  3. 尾川正二. 김학현 역 (1999). 일본 고전에 나타난 미적이념. 서울 : 翰林新書 일본학총서44. p. 116
  4. 尾川lE二. 김학현 역 (1999). 일본 고전에 나타난 미적이념. 서울 : 翰林新書 일본학총서44. p. 17
  5. 票山理一. p. 28
  6. 尾川正二. 김학현 역 (1999). 일본 고전에 나타난 미적이념. 서울 : 翰林新書 일본학총서44. pp. 133-135
  7. 辻惟雄, 이원혜 역 (1994). 일본미술 이해의 길잡이 서울: 시공사. p. 71
  8. 辻惟雄, 이원혜 역 (1994). 일본미술 이해의 길잡이 서울: 시공사. pp. 25~26
  9. 辻推雄, 이원혜 역 (1994). 일본미술 이해의 길잡이 서울: 시공사. PP. 43~45
  10. 무라카즈시게요시 (1989). 일본의 종교. 서울 예진. pp. 55-61
  11. 무라카즈시게요시 (1989). 일본의 종교. 서울 예진. pp. 65~73
  12. 尾川正二. 김학현 역 (1999). 일본 고전에 나타난 미적이념. 서울 : 翰林新書 일본학총서44. p. 14
  13. 이희승 감수 (1974). 에센스 국어사전, p. 1521
  14. 이희승 감수 (1974). 에센스 국어사전, PP. 71-75
  15. 辻惟雄, 이원혜 역 (1994). 일본미술 이해의 길잡이 서울: 시공사, p. 68
  16. 栗山理一, 日本文學における 美の精造. pp. 33-36
  17. 栗山理一, 日本文學における 美の精造. p. 38
  18. 栗山理一, 日本文學における 美の精造. p. 40
  19. 栗山理一, 日本文學における 美の精造. p. 41
  20. 辻惟雄, 이원혜 역 (1994). 일본미술 이해의 길잡이 서울: 시공사, p. 48
  21. 辻惟雄, 이원혜 역 (1994). 일본미술 이해의 길잡이 서울: 시공사, pp. 46-48
  22. 辻惟雄, 이원혜 역 (1994). 일본미술 이해의 길잡이 서울: 시공사, p. 48. 삼십육인가집 ‘赤人集’ 12세기 전반그림
  23. 李熙昇 (1987), 에센스 국어사전- 民衆書林, p. 210
  24. 尾川正二. 김학현 역 (1999). 일본 미술이해의 길잡이. 서울 : 시공사
  25. 尾川正二(1999) 김학현 역. 일본 고전에 나타난 미적이념. 서울 : 翰林新書 일본학총서44, pp.95-108
  26. 辻惟雄, 이원혜 역 (1994). 일본미술 이해의 길잡이 서울: 시공사, p. 112
  27. 辻惟雄, 이원혜 역 (1994). 일본미술 이해의 길잡이 서울: 시공사, p. 86
  28. 辻惟雄, 이원혜 역 (1994). 일본미술 이해의 길잡이 서울: 시공사, p. 65
  29. Alan Kennedy (1990). Japanese costume: History traditions, Paris: Adam Biro, p. 28
  30. 어떻게 입나? 문신과 화장, 日本文化の理解. 자료검색일 2003. 10. 21. 자료출처 http://www.paichai.ac.kr/-yjkim
  31. 辻惟雄, 이원혜 역 (1994). 일본미술 이해의 길잡이 서울: 시공사, p.40
  32. 增淵宗一 (1984) 裝節, 講座美學2 . 東京大學出版會, p.5
  33. Hanae Mori Collections 99/00 A. W p. 43
  34. Hanae Mori Collections 99/00 A. W p. 522
  35. east meets west. p. 69
  36. east meets west, p. 104
  37. Kazuko Sato, Raymond Meier (1999). Issey miyakemaking things. Scalo Znrich - NY. p. 55
  38. Internett, CNN. com Showcase. 中央일보
  39. Yohji Yamamoto Spring (1996). Women'S ready to wear
  40. Kazuko Sato. Raymond Meier. (1999). Issey miyakemaking things. Scalo Znrich - NY. p. 25
  41. 辻惟雄, 이원혜 역 (1994). 일본미술 이해의 길잡이 서울: 시공사, p. 68
  42. 千村典生 (2002). History of fashion. 平丹社. p. 149
  43. 千村典生 (2002). History of fashion. 平丹社. p. 34
  44. 栗山理一, 日本文學における 美の精造. p. 60
  45. Kazuko Sato. Raymond Meier. (1999). Issey miyakemaking things. Scalo Znrich - NY. p. 66
  46. Kazuko Sato. Raymond Meier. (1999). Issey miyakemaking things. Scalo Znrich - NY. p. 67
  47. Nicholas Callaway (1987), Issey miyake photographs by irving penn. Little, Brown & Company, p. 21
  48. Nicholas Callaway (1987), Issey miyake photographs by irving penn. Little, Brown & Company, pp. 153-154
  49. Nicholas Callaway (1987), Issey miyake photographs by irving penn. Little, Brown & Company, p. 156