Abstract
Ubiquitous network consists of various devices using several heterogeneous protocols and requires seamless communication between devices. This paper proposes a new hierarchical event service and multiple event server architecture to implement the service under ubiquitous environment. The proposed event service classifies devices by logical and physical location to abstract the idiosyncrasy of used protocols, and reduces network load. Due to the design consideration, the proposed architecture removes transfer of duplicated event data effectively. As a result, we can guarantee the reliable event delivery. The prototype multiple event server architecture was implemented according to the proposed idea and evaluated its performance under a home network test bed.
유비쿼터스 네트웍은 다양한 프로토콜을 사용하는 많은 디바이스로 구성되며 상호간의 유연한 연동을 필요로 한다. 본 논문에서는 유비쿼터스 네트웍 환경에서 디바이스 상호간의 신뢰성 있는 통신을 지원하기 위한 계층적 이벤트 서비스와 이를 위한 다중 이벤트를 제안한다. 본 논문에서 제안된 이벤트 서비스는 다양한 통신 방법을 지원하기 위해 물리적인 위치 및 논리적인 위치에 따라 디바이스를 분류하였으며 분산 네트웍 환경에서 나타나는 이벤트 전송의 중복을 제거하여 네트웍 부하를 줄이며 이벤트 전송 과정에서 발생 가능한 오류에 대하여 신뢰성있는 처리를 보장하도록 설계 구현되었다. 제안된 이벤트 서비스는 홈 네트웍 사례 연구를 통하여 직접 구현되었으며 성능을 평가하였다.