자동차 쇼크 업 소버용 피스톤과 리바운드 1체형 소결부품 제작에 관한 연구

A study on the sintered monolithic component of piston and rebound for automobile shock absorber

  • 임태환 (선문대학교 재료화학공학부) ;
  • 장태석 (선문대학교 재료화학공학) ;
  • 엄호성 (선문대학교 기계 및 제어공학부)
  • 발행 : 2004.03.01

초록

피스톤(piston)과 리바운드(rebound)를 1체형 소결품으로 제조하기 위하여는 후가공시 발생하는 홀(hole)부분의 막힘 현상, 홀 부분의 치수 편차 현상, 가공 응력 집중에 의한 부품 모서리(edge)부의 크랙 발생 현상 둥의 문제가 있다. 본 연구에서는 이와 같은 문제를 해결하기 위하여 성형체 및 소결체의 밀도 평가, hole 부분의 조직 평가(홀 내부 단차, 홀 내부의 버(burr) 발생 및 홀 크기), 소결체의 감쇠력 및 내구성 평가 등을 체계적으로 실시하여, 성형에서 발생하는 크랙, 홀 내부의 단차, 홀 크기의 문제점을 해결하였다.

When a monolithic component of piston and rebound is produced by sintering process, some technical problems such as clogging of holes during post-machining, dimensional change around the holes, and cracking of the component edges due to concentration of mechanical stress during machining are frequently encountered. To solve these problems, we systematically evaluated and investigated the density of green compacts and sintered parts, the microstructural change around the holes, and the attenuation and durability of the sintered parts in this study. By doing so, it was able to solve above problems.

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