A Study on Expression and the Extent of Using Make-up According to the Make-up Lifestyle of Woman

성인 여성의 메이크업 라이프스타일에 따른 메이크업 표현과 사용정도에 관한 연구

  • 배정숙 (대구대학교 조형예술대학 패션디자안학과) ;
  • 류현혜 (대구대학교 조형예술대학 패션디자안학과)
  • Published : 2004.02.01

Abstract

This is a study on expression and the extent of using make-up according to the lifestyle of woman. The purpose of this study is to induce factors which decide the lifestyle of woman, group them, understand groups' demographic characteristic and study on make-up expression and the extent of using make-up according to the lifestyle of groups. This survey is conducted to 611 women and analyzed with SPSS package. The result of a study is as follows: 1. We classified them into 5 factors such as factors of make-up preference, arance-oriented, economy and information-oriented, daily make-up, and interest in make-up with the method of AIO analysis. Then I researched groups on the basis of the mean of those factors. As a result, it is classified as a make-up oriented group, a consciously daily make-up group, a unconcern of make-up group, and a reasonable make-up pursuit group. 2. The demographic characteristic according to the classified lifestyles showed the difference as a result of variance analysis of age, marital status, job, education, and monthly pay. 3. A result of variance analysis on the extent of satisfaction with their faces according to the lifestyle showed the difference of facial satisfaction with complexion, skin, eyes, nose and so on. 4. We analyzed a reason of make-up, a extent of make-up, image to express, the most concerning part for make-up, and the type of cosmetics which people use most in order to know the difference of make-up expression and the extent of using make-up. As a result, its variance showed the difference among groups.

Keywords

References

  1. 경남대학교 석사학위 논문 메이크업 화장품소비자의 구매행동에 관한 연구 김남수
  2. 고려대학교 석사학위 논문 한국메이크업 화장품 소비자의 구매행동에 관한 연구 김남일
  3. 장업신보 라이프스타일 조사 동서리서치
  4. 중앙대학교 석사학위 논문 광고에 대한 소비자의 의식구조 연구-립스틱 광고를 중심으로 신동훈
  5. 태평양장학문화재단총서 v.8 한국여성의 미의 가치관을 통해 본 소비형태분석-화장품을 중심으로- 이승신;김시월
  6. 전북대학교 석사학위 논문 여대생의 라이프 스타일에 따른 화장품 소비행동 이지영
  7. 소비자행동 이학식;안광호
  8. 동덕여대 석사학위 논문 라이프스타일에 따른 마케팅전략에 관한 실증적 연구 이형경
  9. 한국외국어대학교 석사학위 논문 화장품사용 라이프스타일에 따른 유통전략에 관한 실증적 연구-특히 서울 거주 18~39세 여성을 중심으로- 장동기
  10. 동국대학교 석사학위 논문 색조화장품 소비자의 구애행동에 관한 연구-라이프스타일 분석을 중심으로- 장인일
  11. 소비자학연구 v.7 no.2 한국인의 라이프스타일 유형 분류 및 소비행동에 대한 연구 조형오
  12. 건국대학교 석사학위 논문 외제화장품 선호집단의 라이프스타일에 관한 연구 조혜민
  13. 소비자학연구 v.3 no.1 체계분석의 틀에 의한 라이프스타일 연구 채서일
  14. 대한가정학회지 v.39 no.11 여대생의 라이프스타일 유형에 따른 화장품 구매 및 사용행동 분석 채정숙
  15. 대한가정학회지 v.39 no.7 라이프스타일에 따른 색조화장 표현도와 색조화장품 구매행동에 관한 연구 홍성순;오은정
  16. Consumer Behavior(3rd Ed.) Engel,J.E.;Blackwell,R.D.;Kollat,D.T.
  17. The psychology of cosmetic treatment Grahan,J.A.;Kligman,A.M.(eds.)
  18. Marketing Management: A System Perspective Lazer,W.
  19. Toward Scientific Marketing Symbolism and Life Style Levy,S.J.;Greyser,S.A.(ed.)
  20. Fashion-Consumer Behavior toward Dress Sproles,G.B.
  21. Perceptual and Motor Skills v.48 Importance of cosmetics related to aspects of the self Theberge,L.;Kernaleguen,A. https://doi.org/10.2466/pms.1979.48.3.827
  22. Clothing & Textiles Research Journal v.10 no.1 The role of cosmetics in impression formation Workman,J.E.;Johnson,K.K.P. https://doi.org/10.1177/0887302X9101000109