SMIL 2.0 문서 재생을 위한 이벤트 처리기의 설계 및 구현

A Design and Implementation of Event Processor for Playing SMIL 2.0 Documents

  • 김혜은 ((주)애니스틸닷컴) ;
  • 채진석 (인천대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 이재원 (성신여자대학교 컴퓨터정보학부) ;
  • 김성동 (한성대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 이종우 ((주)아이닉스 소프트)
  • 발행 : 2004.02.01

초록

SMIL(Synchronized Multimedia Integration Language)은 W3C에서 제안한 멀티미디어 프리젠테이션에 관한 국제 표준 언어이다. 이것은 개별적으로 존재하는 수많은 멀티미디어 데이터들을 통합하여 새로운 멀티미디어 데이터를 만들 수 있고, 기존의 웹 브라우저에서는 불가능했던 멀티미디어 데이터들의 동기화를 수행할 수 있다는 장점을 가지고 있다. 이러한 SMIL 기술을 이용하고 활성화하려면, QoS를 보장할 수 있는 멀티미디어 서버, SMIL 저작 도구, SMIL 재생 도구의 개발이 요구된다. 관련 도구의 개발을 위해서는 SMIL 문서 형태인 텍스트 파일을 읽어서 해석하고, 문서에 나타나는 여러 형태의 미디어 객체들을 시간적인 동기화 관계에 따라 재생할 수 있는 기술이 필수적으로 필요하다. 따라서 본 논문에서는 시간적인 동기화 관계에 따라 미디어들의 재생이 가능하고, 재생 중 이벤트 처리가 가능하여 SMIL 2.0시간 모델을 만족하는 이벤트 처리기를 설계 및 구현하였고, 이 이벤트 처리기를 이용하여 SMIL Basic 프로파일을 만족하는 재생기를 개발하였다. 이것은 SMIL 컨텐츠들을 쉽게 재생할 수 있게 하여 SMIL의 활성화에 기여할 수 있고 SMIL 표준안에 정의된 여러 종류의 프로파일에서 재 사용될 수 있어서 XHTML+SMTL이나 SMIL Animation과 같은 SMIL을 통합하는 다른 표준들에 응용될 수 있을 것으로 예상된다.

The Synchronized Multimedia Integration Language (SMIL), recommended by the World Wide Web Consortium (W3C) in 1998, is an XML-based declarative language to synchronize and present multimedia documents. SMIL can create new multimedia data integrating various types of multimedia objects which exist separately such as text, video, graphics and audio. It can support synchronization of multimedia data which are limited in current HTML-based Web technology. For its popularity, it is required to develop a multimedia server guaranteeing Quality of Service (QoS), authoring tool and player. For developing a SMIL authoring tool and player, the technologies are essentially required to read and analyze a SMIL document and to play synchronized various types of media objects in a timeline. In this paper, we describe a design and implementation of an event processor which supports SMIL 2.0 timing model. Moreover, we also develop a SMIL 2.0 player using the proposed event processor. This will facilitate the play of SMIL contents, so that it can contribute to the prosperity of SMIL technology It is possible to reuse in various language profiles defined in the SMIL standard. This player is expected to be utilized in other standard integrating SMIL such as XHTML+SMIL and SMIL Animation.

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