A Study of Conceptual Representations of the Self in Sohak

"소학"에 나타난 자아의 개념적 표상에 관한 연구

  • 신양재 (서울대학교 생활과학대학 아동가족학과)
  • Published : 2004.01.01

Abstract

The purpose of this study was to investigate conceptual representations of the self in Korean culture by analyzing normative conception of the self present in Sohak. The method of this study was the historical method and the material for analysis is 'Reverencing for the Self of Sohak, which was the textbook for childhood education and contained normative tasks that the society of the Chosen Dynasty period held for what people should do in their lives. According to the analysis, the Chosen Dynasty had interdependent conception of the self, which had strong emphasis on connected relationships, especially between self and parents, and regarded respect, rightness, and politeness as important attributes of the self, and expected reciprocal exchange of mutual support in social roles. Also, there were many instrumental and terminal goals in normative expectations of the self, which were toward harmonious interdependent relationships. Finally, the attributes of the self that were thought of as positive characteristics served collective interests rather than individualistic ones. In addition, the society of the Chosen dynasty regarded socially disengaged emotion such as pride, anger, and pleasure as negative ones.

Keywords

References

  1. 小學集詿. 성백효 譯詿(1993). 서울: 전통문화연구회
  2. 곽경화, 정옥분(2000). 보살핌지향의 도덕성에 관한 연구-성별 및 성역할 정체감과의 관계를 중심으 로-. 아동학회지, 21(2), 213-232
  3. 김충열(1994). 중국철학산고 I. 서울: 온누리.
  4. 문미옥, 류칠선(2000). 소학에 나타난 아동교육론. 아동학회지, 21(1), 215-234
  5. 백혜리(1999). 백동자도를 통해 본 조선 후기의 아동인식. 유아교육연구, 19(2), 59-76
  6. 백혜리(2000). 백동자도를 통해 본 조선후기의 아동인식(2). 아동학회지, 21(2), 67-82
  7. 백혜리(2001). 조선중기 양아록(養兒錄)을 통해 본 아동 인식. 아동학회지, 22(2), 205-218
  8. 신양재(1994a). 고려시대 아동양육 연구: 고려사를 중심으로. 대한가정학회지, 32(4), 49-162
  9. 신양재(1994b). 고려사기 삼국유사에 나타난 아동기고찰. 대한가정학회지, 32(5), 125-134
  10. 신양재(1994c). 조선시대 풍속지에 나타난 아동양육 고찰: 동국세시기 . 열양세시기 . 경도잡지를 중심으로. 한국가정관리학회지, 12(2), 219-228
  11. 신양재(1995a). 조선시대 교훈서에 나타난 부모 역할에 관한 연구: 자녀훈육을 중심으로. 대한 가정 학회지, 33(1),155-168
  12. 신양재(1995b). 조선시대 교훈서에 나타난 아동 연령기대에 관한 연구. 한국아동학회지, 16(1), 183-195
  13. 신양재(1995c). 고려시대 문집에 나타난 아동양육 고찰 I. 한국가정관리학회지, 13(1), 133-144
  14. 우남희 (1999). 조선시대 아동용 교재들 속에 나타난 정서지능. 아동학회지, 20(1), 3-14
  15. 우영희(1989). 조선시대 교훈서를 통해본 자녀양육-동몽선습,격몽요결,사소절,고암가훈을 중심으로-. 중앙대학교 박사학위논문.
  16. 유가효(1994). 한국과 미국의 자녀양육 방식의 비교. 조복희 편. 아동발달의 이해. 66-389. 서울: 교육과학사.
  17. 유점숙(1992). 조선시대 동몽교육의 방법적 원리. 아동학회지, 13, 113-128
  18. 이연승(2000). 포스트 모더니즘적 관점에서 본 아동발달 지식과 유아기 교사 교육. 아동학회지, 21(3), 41-51
  19. 이옥경, 이순형(2003). 유아와 아동의 과제 특성 지각과 친사회적 도덕추론 및 친사회적 의사결정. 아동학회지, 24(2), 15-33
  20. 이정덕, 송순(1993). 소학에 나타난 동몽기 예절교육에 관한 연구. 대한가정학회지, 31, 157-168
  21. 장성모(1998). 주자와 왕양명의 교육이론. 서울: 교육과학사.
  22. 정미연, 정옥분(2001). 고등학생의 배려지향적 도덕성과 정의지향적 도덕성에 관한 연구. 대한가정학회지, 39(10), 187-204
  23. 정옥분, 곽경화(2003). 배려지향적 도덕성과 정의지향적 도덕성에 관한 연구: 성과 성역할정체감 및 연령과의 관계를 중심으로. 아동학회지, 24(1), 1-20
  24. 정진, 백혜리(2001). 조선 후기 풍속화를 통해 본 아동인식. 아동학회지, 22(1), 109-124
  25. 최보가, 송미화(1998). 유아 성인관계방식이 유아의 도덕 개념 형성에 미치는 영향. 아동학회지, 19(2), 115-132
  26. 황혜원(2003). 유아의 도덕성 발달과 가족요인들과의 관계에 대한 연구. 아동학회지, 24(2), 35-49
  27. Bornstein, M. H. (2003). Promoting positive characteristics and values in young children. In 2003 KACS International Conference. Parental Beliefs, Parenting, and Child Development from Developmental Perspectives, 139-150. Seoul: Korean Association of Child Studies
  28. D’Andrade, R. (1987). A Folk model. In D. Holland,& N. Quinn (Eds). Cultural ModeIs in Language and Thought, 112-148. Cambridge: Cambridge University Press
  29. Deham, S. A. (1998). Emotinal Development in Young Children. N.Y.: The Guiford Press
  30. Geertz, C. (1973). The Interpretation of Cultures. N.Y.: Basic Books Inc. Publishers
  31. Hamchek, D. E. (1985). The self's development and ego growth: conceptual analysis and implications for counselors. Journal of Counseling and Development, 64, 136-142 https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1985.tb01053.x
  32. Haste, H. (1999). Moral understanding, in social-cultural context: lay social theory and a Vygotskian synthesis. In M. Woodhead, D.Faulkner, & K. Littleton(Eds). Making Sense of Social Development, 181-190. London:Routledge
  33. Lewis, M. (1999). The role of the self in cognition and emotion. In T. Dalgleish & M. J. Power (Eds.). Handbook of Cognition and Emotion, 125-142. N.Y.: John Wiley & Sons
  34. Lonner, W. J., Adamopoulos, J. (1997). Culture as antecedent to behavior. In J. W. Berry, Y. H. Poortinga, & J. pandey(Eds). Handbook of Cross-Cultural Psychology: Theory and Method(vol. 1), 43-83. Boston: Allyn and Bacon
  35. Markus, H. R. Kitayama, S.(1991). Culture and the self: implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98(2), 224-253 https://doi.org/10.1037/0033-295X.98.2.224
  36. Matsumoto, D. (2000). Culture and Psychology: People around world, 2th. Wadsworth
  37. Miller, J. G. (1994). Cultural psychology: bridging disciplinary boundaries in understanding the cultural grounding of self. In P. K. Bock(Ed). Handbook of Psychological Anthropology, 139-170. Westport: Greenwood Press
  38. Miller, J. G. (1997). Theoretical issues in cultural psychology. In J. W. Berry, Y. H. Poortinga, & J. Pandey(Eds). Handbook of Cross-Cultural Psychology: Theory and Method(vol. 1), 85-128. Boston: Allyn and Bacon
  39. Miller, J. G. & Bersoff, W. (1995). Development in the context of everyday family relationships: culture, interpersonal morality, and adaption. In M.Killen & D. Hart (Eds). Morality in Everyday life, 259-282. Cambridge: Cambridge University Press
  40. Miller, J. G., Bersoff, D. M., & Harwood, R. (1990). Perceptions of social responsibilities in India and in the United States: Moral imperatives or personal decisions? J. of Personality and Social Psychology, 58(1), 33-47 https://doi.org/10.1037/0022-3514.58.1.33
  41. Quinn, N. (1992). The motivational force of self-understanding: evidence from wives' inner conflicts. In R. D'Andrade & C. Strauss (Eds). Human Motives and Cultural Models, 90-126. Cambridge: Cambridge University Press
  42. Shaffer, D. R. (2000). Social and Personality Development 4th. Wadsworth
  43. Schwartz, S. H. & Bilsky, W. (1990). Toward a theory of the universal content and structure of values: extensions and cross-cultureal replications. J. of Personality and Social Psychology, 58(5), 878-891 https://doi.org/10.1037/0022-3514.58.5.878
  44. Shweder, R. A. & Sullivan, M. A. (1993). Cultural psychology: who need it?Annual Review Psychology, 44, 497-523 https://doi.org/10.1146/annurev.ps.44.020193.002433
  45. Triandis, H. C. (1989). The self and social behavior in differing cultural contexts. PsychologicaI Review, 96(3), 506-520 https://doi.org/10.1037/0033-295X.96.3.506
  46. Wainryb, C. (1991). Understanding differences in moral judgements: the role of informational assumptions. Child Development, 62, 840-851 https://doi.org/10.2307/1131181