Abstract
This experimental study investigates the showcase display of cosmetic shops among the commercial space to suggest a desirable lighting by focusing on the lighting surroundings. The important outcomes of this study are summarized below. The result of the experiment for the showcase lighting; they need put the higher intensity lighting in inside for the local lighting and different effect. And for the emotional response, they need to put the horizontal lighting which is installed the behind of showcase and the vertical lighting for the front line lighting system.
본 실험은 상업공간 중에서 화장품매장 쇼케이스를 연구대상으로 하여 바람직한 쇼케이스 조명환경을 제시하고자 실험을 실시하였다. 쇼케이스 조명의 실험 결과, "명시성" 과 "차별성" 을 얻기 위해서는 내부 조도를 높게 하고 균등하게 밝히며, "정서성" 을 얻기 위해서는 적당한 조도로 수평 뒷면 조명과 수직 앞부분 조명을 하여 음영의 효과를 얻는 것이 좋은 것으로 나타났다.